Prozatím jedinou lokomotivou upravenou pro provoz na síti SŽDC je „čmelák“ S‑251 (ČKD 15368/1988), původně dodaný jako S‑2113 do železáren Huta im. Lenina (dnes ArcelorMittal Poland, závod Kraków). Na lokomotivu byl během opravy v ŽOS Zvolen dosazen český vlakový zabezpečovač a radiostanice.
První vlak v relaci Kraków Nowa Huta - Lískovec u Frýdku, ložený svitky plechu z krakowské hutě pro Válcovny plechu Frýdek-Místek (dnes jeden ze závodů společnosti ArcelorMittal Ostrava), přijel do Petrovic u Karviné 2. října v dopoledních hodinách. Namísto tradičního přepřahu za stroj některého z českých dopravců (ČD Cargo, ODOS Cargo, případně SMD) došlo pouze k vystřídání strojvedoucích a vlak pokračoval dále jako Pn 50089 až do cílové stanice, kde byl také poměrně netradičně přivítán pozvanými hosty. Po vykládce se ve večerních hodinách vlak vydal na zpáteční cestu do Krakówa, opět se střídáním strojvedoucích v Petrovicích u Karviné. V plánu je po vyškolení vlastních českých strojvedoucích rozšíření vozby o další vlaky, a to nejen na Ostravsku.
Na snímku právě přijíždí slavnostně vyzdobený vlak v čele se strojem S‑251 (EVN 92 51 3 620 447-4 PL-KLP) do cílové stanice Lískovec u Frýdku.
Text a foto Vojtěch Gášek
|