SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Listopad 2017

Nákladní vlak Moravia už jezdí pět let
V říjnu 2012 byl zahájen provoz nákladního vlaku Moravia (viz Liniový vlak Moravia zahájil provoz) společnosti DB Cargo Spedkol, pro kterou jej provozují dopravci DB Cargo Polska a ČD Cargo. Tento vlak určený pro přepravu jednotlivých vozových zásilek navazuje na síť relačních vlaků ČD Cargo a dalších dopravců za hranicemi ČR. Na druhé straně hranice obsluhuje všechna významná průmyslová centra v Polsku prostřednictvím vlaků Silesia, Mazovia a jejich křídel, případně i vlaků dalších partnerů. Po pěti letech provozu je zřejmé, že i bez služeb tzv. národního dopravce (v daném případě polského), lze úspěšně provozovat přepravy jednotlivých zásilek, které jsou obecně považovány za ztrátové.
Přes jisté výkyvy je objem přeprav vlakem Moravia rostoucí. V roce 2013, což byl první kompletní rok provozu, bylo přepraveno 1800 vozů se zaplaceným přepravným, tj. celkem asi 3400 vozů (skutečný počet vozů je navýšen o prázdné vozy vracející se po loženém běhu, které se přepravují zdarma). Zatím rekordní byl rok 2016 s počtem 2750 placených přepravených vozů, tj. celkem asi 5200 vozů. Při třech párech týdně to znamená pruměrně cca 18 vozů ve vlaku. Přestože hlavní přepravovanou komoditou zůstávají chemické produkty, výjimkou nejsou ani přepravy třeba osobních automobilů.
Na snímku pořízeném 4. listopadu 2017 v úseku Rudyszwałd - Chałupki je zachycen vlak Moravia směřující do Česka v poněkud atypické sestavě, neboť vezl až na dvě ložené cisterny jen prázdné autovozy vracející se z vykládky v Polsku. V čele vlaku byl jako obvykle stroj řady TEM2 DB Cargo Polska, konkrétně šlo o lokomotivu TEM2-282.
Text a foto Petr Štefek
 
 
 
 
4. 5. 2024 © SPŽ 0 Verze 1.3