Již téměř deset let patří mezi nejvýznamnější zátěžové proudy na českém II. koridoru koks, který je přepravován mezi závody koncernu ArcelorMittal (AM) v Polsku (Zdzieszowice) a Rumunsku (Galați). Jedná se o důsledek uzavření koksovny v železárnách ArcelorMittal Galați (viz
Přepravy koksu pro ArcelorMittal z Polska do Rumunska). V minulosti se na těchto přepravách vystřídalo mnoho dopravců, přičemž i na českém území se tím zabývalo v jednu chvíli vždy více firem, neboť AM nechce být u takto strategických přeprav závislý jen na jednom dodavateli. Dokonce již byla část produkce přepravována po širokém rozchodu prostřednictvím polské trati LHS a následně přes Ukrajinu.
V loňském roce AM vybíral dopravce pro nadcházející období a jako hlavní dodavatel byl vybrán slovenský Express Group, který velkou většinu těchto přeprav zajišťoval i v minulosti. V tomto případě se tedy na českých tratích prakticky nic nezměnilo, jen Express postupně rozšířil svou flotilu EuroSprinterů na tři kusy: vedle vlastního stroje 390.001 se jedná ještě o 189 842 a 189 157 MRCE Dispolok. Soupravy pro Express Group vozí v Polsku PUK Kolprem, tedy dcera ArcelorMittal, nově je Express Group dopravcem nejen v Česku a Slovensku, ale také v Maďarsku. V Rumunsku pak vozbu zajišťuje státní dopravce CFR Marfă.
Zbývající část objemu pak má na starosti DB Cargo, které pro vozbu využívá v koncových státech své dcery DB Cargo Polska a DB Cargo Romania, v Česku, Slovensku a Maďarsku jsou za přepravu odpovědní dopravci ze skupiny LTE Logistik a Transport.
Ačkoli byly tyto vlaky vždy stálicí na české „Ferdinandce“, nyní jsou stále více využívány i alternativní trasy přes Jablunkovský průsmyk a dál tradičně přes Štúrovo/Szob, v případě vlaků Express Group také přes východoslovenský přechod Čaňa/Hidasnémeti.
Vlaky s koksem mířícím do rumunských železáren jsou zdokumentovány na přiložených snímcích. Na horní fotografii z 16. ledna 2018 je zachycen vlak dopravce Express Group se strojem 189 842 při průjezdu budapešťskou zastávkou Zugló. Na dolním obrázku se 9. ledna 2018 blíží k Žilině vlak LTE Logistik a Transport Slovakia vedený strojem 193 272 ELL.
Text Petr Štefek, horní foto Ádám Badics , dolní foto Peter Vlček
|