SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Prosinec 2018

Historie pískových drah v Polsku se blíží ke konci
Rok 2018 byl významným mezníkem v historii tzv. pískových drah, jejichž rozsáhlá síť byla vybudována pro potřeby těžby uhlí v polské části Hornoslezské pánve. V tamních dolech byl písek dlouhodobě používán pro zakládání vytěžených slojí, aby se omezilo propadání terénu a tím i negativní důsledky především pro stavby na povrchu. Těžba a doprava písku byla až do začátku 90. let minulého století tak intenzivní, že významná část tratí byla elektrizovaná, výjimkou nebyly ani dvoukolejné tratě vybavené automatickým blokem. Od 90. let pak začal postupný úpadek těchto tratí, což bylo důsledkem poklesu těžby uhlí, ale příčinou bylo také hledání úspor u důlních podniků, které postupně omezovaly nákup základkového písku na nezbytné minimum.
Na počátku roku 2019 tak písek pro potřeby dolů po železnici může dodávat již pouze dopravce a těžař písku Kopalnia Piasku Kotlarnia, mimo Hornoslezskou oblast se pak písek stále vozí pro potřeby měděných dolů kolem dolnoslezského Lubinu. 14. prosince 2018 totiž dojel poslední pískový vlak na tzv. výsypný most Wysoki Brzeg v Jaworznie, i když v tomto případě se jednalo o písek pro potřeby stavebnictví a ne důlního průmyslu. 27. prosince 2018 pak byl naložen poslední vlak s pískem v poli Ciężkowice, které patří pod někdejší doly Kopalnia Piasku Szczakowa (dnes DB Cargo Polska).
V návaznosti na konec těžby a přepravy písku je již několik let významně omezována také síť pískových drah, která náleží provozovatelům drah Infra Silesia, CTL Maczki-Bór a Kopalnia Piasku Kotlarnia – Linie Kolejowe. Prakticky celá síť již byla dávno deelektrizována, posléze byly mnohé úseky zjednokolejněny či úplně zlikvidovány, naštěstí část je a bude dále provozována, neboť jsou na ně napojeny vlečky dolů či elektráren.
Horní fotografie pořízená 14. prosince 2018 dokumentuje lokomotivu TEM2-282 s posledním pískovým vlakem na výsypném mostě Wysoki Brzeg. Úplně poslední vlak s pískem z někdejších rozsáhlých pískových dolů Szczakowa je zachycen na dolním snímku, který byl pořízen 27. prosince 2018 u někdejšího stanoviště Ćmok na pomezí Mysłowic a Katowic. I tato trať provozovatele dráhy CTL Maczki-Bór byla kdysi dvoukolejná a elektrizovaná.
Text Petr Štefek, foto Maciej Mutwil
 
 
 
 
27. 4. 2024 © SPŽ 0 Verze 1.3