V dubnu 2017 zahájil slovenský dopravce Rail Cargo Carrier - Slovakia (RCCSK) přepravu rozložených vozů KIA v kontejnerech mezi terminálem RCO Žilina a pohraniční přechodovou stanicí Čadca (viz
). Tyto vlaky směřující do ruského Černjachovska pak dále přes Česko a Polsko vozilo PKP Cargo. Tento způsob vozby byl ukončen v polovině února 2019.
Od té doby vlaky jezdí na českém území do Petrovic u Karviné na licenci Rail Cargo Carrier - Czech Republic (RCCCZ; tj. sestra RCCSK) po přepřahu je pak odváží do Polska dopravce Lotos Kolej. Obvykle se přitom jedná o jeden pár vlaků denně, který jezdí v úseku Žilina – Petrovice u Karviné bez přepřahu. Pro tento účel dopravci RCCSK/RCCCZ používají stroje rakouské řady 1293 (tj. Vectrony nově dodávané pro potřeby skupiny ÖBB - viz
Vectrony pro ÖBB) společnosti ÖBB Produktion z mateřské skupiny ÖBB. Vzhledem ke značnému počtu vlaků však zůstalo ve hře i PKP Cargo, které dále přebírá dodatečné vlaky od RCCSK stejně jako dříve v Čadci (např. v březnu 2019 by se mělo jednat o zhruba 10 párů vlaků).
Na snímku pořízeném 9. března vjíždí do zastávky Ropice zastávka (Ropica przystanek) vlak Nex 54830 Žilina – Černjachovsk vedený lokomotivou 1293.016.
Text Petr Štefek, foto Roman Trojek
|