Společnost Metro Warszawskie, provozovatel metra v polském hlavním městě Varšavě, vypsal v listopadu 2017 výběrové řízení na dodávku lokomotivy pro posun a případné přepravy v rámci tamní sítě metra. Vítězem soutěže se stala v polovině dubna 2018 společnost CZ LOKO, která následně podepsala s objednatelem smlouvu na výrobu jedné dvounápravové lokomotivy typu EffiShunter 300. Dodání lokomotivy bylo naplánováno na jaro roku 2019. V případě firmy CZ LOKO se přitom nejedná o první lokomotivu pro Metro Warszawskie, již koncem roku 2014 byla do Varšavy dodána dvounápravová lokomotiva 797.819 (viz
Lokomotiva 797.819 pro varšavské metro). Nová lokomotiva je určena pro STP Kabaty, které se nachází na stejnojmenné konečné trasy M1 (STP - ekvivalent českého depa).
Výroba lokomotivy označené 794.014 navázala na dvanáctikusovou sérii obdobných lokomotiv pro ČD (viz
Posunovací lokomotivy řady 794 pro ČD). Pro potřeby provozu v tunelech metra byla lokomotiva částečně upravena - rám je oproti lokomotivám ČD zúžen, celková hmotnost snížena na 30 t, je dosazen protipožární systém, čelní kamery, kromě klasického háku a šroubovky je doplněn adaptér pro dosazení hlavy spřáhla používaného na jednotkách metra, realizovány byly i další menší modifikace.
Výroba rámu a některých komponent se uskutečnila v jihlavském závodě CZ LOKO, konečnou montáž provedl závod v České Třebové. Po oživení a jízdních zkouškách, které proběhly na přelomu března a dubna 2019 na trati Česká Třebová - Brno (po Skalici nad Svitavou), byla lokomotiva v druhém dubnovém týdnu převezena do Jihlavy k donastavení některých veličin řídicího systému. Od poloviny dubna ji čekají zkoušky v ZC VUZ Velim, odkud se vrátí do České Třebové a následně by měla být odeslána do Polska.
Fotografie zachycuje lokomotivu 794.014 na jedné ze zkušebních jízd v Jihlavě při nastavování a ověřování jízdních a brzdných vlastností.
Text a foto Daniel Brabenec
|