SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Prosinec 2019

Nasazení lokomotivy 761.101 na „kůrovcové“ vlaky v Česku
V březnu 2006 byl předán z výroby společnosti Siemens Dispolok stroj ER 20-009 (EVN 92 80 1223 009-2 D-DISPO). 24. 1. 2008 se stal majetkem MRCE Dispolok, který ji pronajímal rúzným dopravcům. V červenci 2009 si jej pronajímá slovenská společnost Express Rail Slovakia, která ji následně 1. 10. 2013 od MRCE kupuje do svého vlastnictví. Slovenským Dopravným úradom jí bylo přiděleno označení 761.101-5. Express Rail, k 1. 7. 2014 přetransformovaný do nové společnosti Express Group, využívá lokomotivu k dopravě svých vlaků zejména na území Slovenska a Česka. V roce 2018 pak aktivita tohoto dopravce klesá a 761.101 je koncem roku 2018 odstavena na Slovensku.
V únoru 2019 je lokomotiva znovu zařazena do provozu. Na své výkony pro odvoz kalamitního dřeva v Česku si ji najímá společnost CityRail a 21. 2. 2019 je strojně převezena ze Slovenska do Jihlavy. 24. 2. 2019 pak odjíždí z Jihlavy do Moravských Budějovic pro svůj první ucelený vlak se dřevem, který mezitím po částech navozila z jemnické lokálky další lokomotiva v nájmu CityRail - 748.535 Railway Capital. Kalamitní dřevo, těžené v okolí Jemnice a Třebelovic 1. píseckou lesní a dřevařskou společností, bylo expedováno do Německa a právě lokomotiva 761.101 by mohla být využita na vozbu vlaků v celé trase. 1. písecká lesní a dřevařská Písek z tohoto důvodu založila dceřinou společnost Wood Train Transport (WTT), která se měla stát dopravcem těchto vlaků na území ČR. Lokomotiva 761.101 musela být navíc dovybavena a přeschválena pro provoz v Německu. K samotné jízdě do německého vnitrozemí však po dobu pronájmu nedošlo a z vlaků bylo dřevo překládáno v různých západočeských příhraničních stanicích na kamiony, které pak uskutečnily jeho převoz do Německa. Tyto vlaky dopravovala 761.101 až do konce dubna 2019 z různých výchozích stanic na Vysočině a jižní Moravě a to na licenci všech tří zúčastněných dopravců - CityRail, Railway Capital a WTT. Počátkem května byla převezena do Břeclavi a 5. 5. 2019 vrácena společnosti Express Group na Slovensko. Zde stála bez využití do června 2019, následně odvezla jeden zvláštní vlak a od konce června 2019 začala sloužit v nájmu u slovenské společnosti Metrans Danubia. Z Moravských Budějovic a okolí pak začala vlaky odvážet společnost Vítkovická doprava.
V prosinci 2019 se znovu dostala do Česka, tentokrát už po odkoupení od Express Group jako majetek CityRail, a 3. 12. dojela strojní jízdou ze Slovenska do Břeclavi. Po dobrání vozů pak již pokračovala na své původní působiště do Moravských Budějovic a následně do Nové Cerekve. 8. 12. si lokomotivu pronajala společnost CZ LOKO ke zkouškám, kterých se účastnila 742.711. Obě lokomotivy odjely následující den do Velimi do ZC VUZ. 13. 12. se od CZ LOKO vrátila zpět k CityRail a nadále odváží vlaky se dřevem z oblastí napadených kůrovcem.
Na fotografii z první etapy působení v ČR, pořízené 7. 3. 2019 za zastávkou Mírovka, se představuje 761.101 v čele Pn 53970 Moravské Budějovice - Františkovy Lázně, vedeného na licenci společnosti CityRail.
Text a foto Daniel Brabenec
 
 
 
 
3. 5. 2024 © SPŽ 0 Verze 1.3