SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Červenec 2020

Modernizované lokomotivy řady 742.71 pro CER Cargo
Problémy s údržbou, nedostatkem náhradních dílů a stále se snižujícím počtem externích opraven, kam by mohly být lokomotivy řady 742 přistavovány do vyšších stupňů oprav (včetně oprav spalovacích motorů), vedly společnost ČD Cargo jako největšího provozovatele těchto lokomotiv k vypsání výběrového řízení na jejich modernizaci. K jeho vyhlášení došlo v dubnu 2018 a koncem října 2018 byla podepsána smlouva na dodávku 30 + 20 modernizovaných lokomotiv inovované řady 742.71 s vítězem soutěže - společností CZ LOKO. V druhé polovině roku 2019 se pro nákup dvou stejných lokomotiv rozhodla i společnost CER Cargo, resp. její slovenská pobočka CER Slovakia, hledající vhodné lokomotivy pro provoz se schválením v zemích střední Evropy a Chorvatsku.
Finální montáž lokomotiv pro CER byla zahájena na počátku tohoto roku v závodě CZ LOKO v České Třebové. Lokomotivám ČD Cargo bylo přiděleno označení 742.711 - 760, lokomotivy pro CER na ně číselně navazují s pořadovými čísly 742.761 a 742.762. Přednostně by měly být oba stroje nasazovány na přepravy transformátorů z Chorvatska do zemí střední Evropy s tím, že by vlak vezly v celé trase bez nutnosti přepřahu. Proto byla součástí zadání i montáž potřebných vlakových zabezpečovačů.
Technickým řešením odpovídají „CERky“ strojům pro ČD Cargo. Na původní upravený rám a pojezdovou část je usazena nová věžová kabina a snížené představky, pod kterými je umístěno nové strojní vybavení. Pohonnou jednotku tvoří spalovací motor Caterpillar 3508C o jmenovitém výkonu 1 000 kW ve spojení s trakčním alternátorem Siemens 1FC2 560-6, z kterého jsou po usměrnění napájeny 4 původní DC trakční motory. Kromě pneumatické brzdy je nově lokomotiva vybavena i brzdou elektrodynamickou o výkonu 970 kW. Maximální rychlost lokomotivy je 100 km/h, hmotnost 70 t, maximální tažná síla 204 kN. Vybaveny jsou zabezpečovačem Altpro (Indusi) a Mirel VZ1 (na rozdíl od strojů ČD není součástí dodávky palubní část zabezpečovače ETCS).
Pokračování oživovacích prací na stroji 742.761 bylo naplánováno do závodu CZ LOKO v Jihlavě, kam se lokomotiva také po absolvování zkušebních jízd v České Třebové v druhé polovině července 2020 přesunula. Fotografie z 21. 7. 2020 zachycuje tento stroj ještě za silného deště při zajíždění do obvodu depa a následně areálu CZ LOKO v Jihlavě. Po dokončení pak v nejbližší době čeká obě lokomotivy společnosti CER schvalování na Slovensku, v Maďarsku a Chorvatsku.
Text a foto Daniel Brabenec
 
 
 
 
30. 11. 2021 © SPŽ 0 Verze 1.3