Obnova vozidel a strojního vybavení na opravy a modernizace tratí v ČR pokračuje
|
|
S obnovou vozidlového parku započali v České republice nejen dopravci, kteří provozují osobní nebo nákladní dopravu, ale i společnosti, které se zabývají opravami nebo modernizací traťového svršku, resp. trakčního vedení. Jako první to byla tehdejší Správa železniční dopravní cesty (dnes Správa železnic), která začala s modernizacemi starších vozidel a později začala kupovat vozidla zcela nová, a to jak domácí produkce - jako bylo padesát univerzálních vozíků MUV 75 od společnosti CZ LOKO (viz
Nové motorové univerzální vozíky MUV 75 pro SŽDC), tak i zahraniční výroby - jako tři montážní vozy trakčního vedení MTW 100.013/7 od rakouského výrobce Plasser & Theurer (viz
Nové montážní vozy trakčního vedení MTW 100 SŽDC).
Dva úplně nové stroje z produkce rakouské společnosti Plasser & Theurer si na jaře roku 2020 koupila také česká společnost Subterra. Jednalo se o automatickou strojní podbíječku Unimat 09-4x4/4S Dynamic a pluh USP 2000 C2, jejichž nákup zprostředkovala společnost VHC Trade. Tento typ strojní podbíječky dokáže podbíjet i odbočné větve ve výhybkách, což výrazně usnadňuje práci při podbíjení. V přepravním režimu dosahuje max. rychlosti 100 km/h. Poháněna je spalovacím motorem Caterpillar C27 ACERT o výkonu 597 kW, celková hmotnost stroje je 137,66 t, délka v přepravní poloze 33,44 m. Podbíječka Unimat 09-4x4/4S Dynamic společnosti Subterra dostala od Drážního úřadu EVN 99 54 9 124 004.
Stranou nezůstala ani Elektrizace železnic Praha, která od italského výrobce Tesmec Rail koupila celkem čtyři speciální montážní vozy trakčního vedení typu OCPD001. Čtyřnápravové vozy mají hydrostatický přenos výkonu a k pohonu slouží dva dieselové motory Volvo Penta typu TAD1672VE, každý o výkonu 515 kW. Ze spalovacího motoru se krouticí moment přenáší přes pružnou spojku kardanovým hřídelem na dvojitou paralelní rozvodovku Technodrive AM270. Rozvodovka má celkem čtyři adaptéry pro připojení hydraulických čerpadel. K čelním výstupním přírubám rozvodovky jsou připojeny dva trakční axiální pístové hydrogenerátory Bosch Rexroth A4VG210/40M NA0 s proměnným zdvihem pístů. Maximální rychlost tohoto stroje v traťovém režimu činí 140 km/h, ale zatím jsou provozovány v režimu zkušebního provozu s omezením maximální rychlosti na 80 km/h. Celková délka vozidla činí 21 840 mm a na obou koncích jsou kabiny strojvedoucího. V prostoru mezi kabinami je umístěno technické a strojní vybavení, jako je hydraulický jeřáb nebo hydraulický koš PLE – obě zařízení dodal CORMACH. Dále to jsou: hydraulická pracovní plošina MEWP a hydraulická teleskopická polohovadla (sloupové jeřáby), obě zařízení jsou z produkce samotného výrobce vozidla. Vozidla jsou vybavena palubní částí zabezpečovače ETCS L2 od společnosti CAF Signalling a STM modulem národního zabezpečovače typu LS Mirel VZ1. OCPD001 EŽ mají přiděleny EVN 99 54 9 131 001 až 004. Do České republiky přijel první montážní vůz už v březnu 2020, zbývající v červnu 2020, ale ve zkušebním provozu na síti Správy železnic se objevily až skoro rok poté.
Na horním snímku z 6. dubna 2020 je zachycena automatická strojní podbíječka Unimat 09-4x4/4S Dynamic v železniční stanici Praha-Vysočany. Na dolním snímku se představuje 24. 4. 2021 první dodaný montážní vůz trakčního vedení typu OCPD001 v Blansku.