Nový korporátní nátěr Orlen Unipetrol Doprava také na dieselových lokomotivách
|
|
Společnost Unipetrol Doprava (v letech 1995 až 2003 Chemopetrol - Doprava) vznikla s cílem zajišťovat železniční dopravu pro petrochemickou skupinu Unipetrol (dříve Chemopetrol). Zpočátku obsluhovala vlečky chemičky v Litvínově, ale postupně se její působnost rozšiřovala i na další závody Unipetrolu v Kralupech nad Vltavou, Neratovicích, Pardubicích, Semtíně a Kolíně. Následně expandovala na veřejnou drážní síť jako licencovaný nákladní dopravce. V roce 2005 majetkově vstupuje do Unipetrolu polská společnost PKN Orlen. Ta v lednu 2021 mění název firmy na Orlen Unipetrol, přičemž se přejmenovává i její dopravce na Orlen Unipetrol Doprava.
Zpočátku rozmanité nátěry lokomotiv jednotlivých závodů začaly být postupně po opravách vyšších stupňů sjednocovány do jednotného barevného provedení v modrých odstínech s šedým rámem a pojezdem. V roce 2017 přišla další změna vnějšího vizuálního řešení, kdy modrou barvu nahradila tyrkysová v kombinaci s bílou. Prvními lokomotivami s tímto nátěrem se staly nově dodávané „bizony“ počínaje strojem 753.606, poté následovaly ještě 753.607, 611 a 612. Ve stejném roce obdržel Unipetrol i prvního objednaného Vectrona 383.050, který dorazil z Mnichova v bílém provedení a v Česku byl opatřen polepem v novém barevném řešení. Stejný postup byl aplikován i u 383.051 a 052. V létě 2018 byla při hlavní opravě v České Třebové v tomto duchu nalakována i kapotová 744.701.
Než začaly být tyrkysovou barvou opatřovány i další lokomotivy Unipetrolu, bylo v roce 2020 rozhodnuto o změně vnějšího laku do barev Orlenu v červenobílé kombinaci. V prosinci 2020 se polepem v tomto provedení prezentoval jako první stroj 383.056, zařazený do flotily dopravce počátkem roku 2021. Ve stejném roce jej následovaly i 383.057 a 058.
Na konci loňského roku se dočkala nového korporátního „kabátu“ i první dieselová lokomotiva Orlenu Unipetrolu Doprava. Stal se jí stroj 724.601, který se ve firmě CZ LOKO podroboval hlavní opravě a počátkem roku 2022 vyjel na zkušební jízdy v okolí České Třebové. V letošním roce se očekává přebarvování dalších lokomotiv tak jak budou procházet opravami, včetně řady 753.7.
Na fotografii z 14. 1. 2022 je zachycena lokomotiva 724.601 při návratu ze zkušební jízdy v obvodu železniční stanice Česká Třebová. Použité barvy se značně shodují s aktuálním korporátním nátěrem ZSSK, aplikovaným například na řadu 350.