Nové korporátní barevné řešení vozidel ZSSK
|
|
Na počátku roku 2022 se vedení slovenského osobního dopravce ZSSK rozhodlo přistoupit ke změně vnějšího barevného řešení svých kolejových vozidel. Stalo se tak po 16 letech od zavedení prvního jednotného nátěru lokomotiv a vozů ZSSK, který byl postupně aplikován od roku 2006. Jednalo se o kombinaci červené, bílé a šedé barvy ve vodorovném uspořádání jednotlivých pruhů. Toto barevné řešení, které si vybralo ZSSK v soutěži z více návrhů, vytvořil Daniel Blonski (viz
Nový barevný unifikovaný nátěr lokomotiv ZSSK) a „Blonski“ bylo tomuto barevnému uspořádání i přezdíváno.
Nový barevný návrh zachovává základní barvy předchozího řešení, jen čistě vodorovné členění je proloženo lomenými pruhy a šedá barva se dostává ze spodní části a střech i na bočnice vozidel. Jistým náznakem vývoje nového řešení se staly stroje řady 350, které byly posledních několik let opatřovány lomenými pruhy a šedou barvou v oblasti horní části stanovišť strojvedoucího.
Prvním reprezentantem nového korporátního řešení ZSSK se pak stala lokomotiva 757.016, která byla v závěru května 2022 nasazena do pravidelného provozu po hlavní opravě v ŽOS Zvolen s obnoveným nátěrem v rozsahu LAK II. Mezitím je v ŽOS Vrútky dokončována i hlavní oprava lokomotivy 362.007, která se stane první elektrickou lokomotivou ZSSK v novém korporátním laku. Postupně budou v rámci oprav lakovány další lokomotivy, jednotky a vozy, kromě těch již u ZSSK pravidelně nenasazovaných (např. řada 240) nebo určených k postupnému útlumu v provozu (řada 350, která by měla dojezdit v současném barevném řešení).
Na fotografii z 29. 5. 2022 se představuje první hnací vozidlo v novém barevném řešení 757.016 v čele REX 1713 z Bratislavy hl. st. do Prievidze u „modrého“ mostu mezi Bratislavou-Vinohrady a Račou.