SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               


Srpen 2022

V-HÍD si pořídil další „sergeje“
Dopravce V-HÍD Vagyonkezelő ze skupiny maďarské stavební společnosti V-Híd Építő Zártkörűen Működő Részvénytársaság dále rozšiřuje svůj park motorových lokomotiv řady M62. Po původně maďarské lokomotivě M62-069 firma v roce 2021 zakoupila z Lotyšska stroj M62‑1015 (viz Lokomotiva M62-1015 rozšíří park maďarských „sergejů“, nově označený 629 001) a rovněž tři lokomotivy od MÁV‑START: M62-108 (628 108), M62‑178 (nové označení 628 178) a M62‑104 (628 104).
Po dobrých zkušenostech s opravou lokomotivy M62-1015 v lotyšských dílnách Daugavpils Lokomotīvju Remonta Rūpnīca, které se specializují na opravy motorových lokomotiv sovětské výroby, se V-HÍD rozhodla poslat lokomotivy M62-178 a M62-104 na opravu právě tam. Zatímco M62-178 (628 178) pocházející z depa Miskolc, je v relativně dobrém stavu a ještě v původním nátěru MÁV krátce zasáhla do provozu u V-HÍD, M62-104 (628 104) je v podstatě vrak.
Ruská agrese na Ukrajině ale ve velké míře změnila směřování železničních přeprav do Pobaltí, protože tradiční trasy po širokém rozchodu přes Ukrajinu, Bělorusko a Rusko už nepřipadají v úvahu. Dříve poněkud opomíjený polsko-litevský normálněrozchodný přechod Trakiszki/Mockava se tak okamžitě stal hlavní železniční spojnicí mezi státy Evropské unie s rozchody 1435 a 1520 mm. Jde totiž o jediné propojení tímto směrem, při které se celá přeprava uskuteční jen na území EU. I transport uvedených dvou lokomotiv z budapešťské stanice Ferencváros do dílen v Daugavpilsu tedy logicky směřuje na tento přechod s tím, že po rozchodu 1435 mm dojedou lokomotivy až do překládkové stanice Šeštokai, kde dojde k převázání na širokorozchodné podvozky.
S ohledem na technický stav především lokomotivy M62-104 jsou stroje přepravovány s maximální rychlostí 60 km/h a s vypnutou brzdou, nezbytným doplňkem při jejich dopravě jsou tedy brzdicí vozy. Z domovského depa Ferencváros je do pohraniční stanice Rajka přepravil vlasník, tj. V-HÍD, dále je přes Kúty do Chałupek dopravuje DB Cargo Czechia, na polském území se přepravy zhostilo SKPL Cargo, poté v Litvě a Lotyšsku LTG Cargo.
Lokomotivy vyrazily z výchozího Ferencvárose v noci z 22. na 23. srpna 2022, v Rajce je pak kolem poledne 23. srpna převzala lokomotiva 193 360 DB, která je odvezla do Ostravy. Během přestávky v přepravě, ke které došlo 24. srpna 2022, byly obě lokomotivy mezi brzdicími vozy zdokumentovány na odstavné koleji tzv. „Balkánu“ v Ostravě hlavním nádraží. Na horní fotografii je v zuboženém stavu M62-104, dolní snímek zachycuje lokomotivu M62-178, která je již v poněkud reprezentativnějším stavu.
Text a foto Petr Štefek
 
 
 
 
28. 11. 2022 © SPŽ 0 Verze 1.3