SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Září 2022

Lokomotiva 744.144 pro Trainpoint Norway
Ztížená situace na východních trzích, kde se ještě v nedávné době dařilo společnosti CZ LOKO prosazovat především s rekonstrukcemi lokomotiv (jak z produkce bývalé ČKD, tak i ruské nebo americké výroby), nutí její obchodní aktivity směřovat na zbytek Evropy. Zatímco v jižní Evropě - konkrétně Itálii a Slovinsku - se prodej nových nebo rekonstruovaných lokomotiv úspěšně rozšiřuje, v ostatní evropských zemích zatím CZ LOKO moc úspěšné nebylo. Ale i zde se postupně situace mění a prvním takovým úspěchem byl v druhé polovině února 2021 podpis smlouvy s norskou společností Trainpoint Norway (sídlící v Oslu), která se zabývá pronájmem lokomotiv. Ta si objednala jednu lokomotivu typu EffiShunter 1000, která by měla být schválena pro provoz ve Švédsku a později i v Norsku.
Také v provedení pro Švédsko odpovídá lokomotiva celkovou konstrukcí ostatním sériově vyráběným strojům řady 744.1. Pro provoz ve Švédsku je vybavena národním zabezpečovačem ATC, pro Norsko bude použit místní systém ATP. Již z výroby je také osazena palubní jednotkou ETCS typu Alstom Ebicab (dříve Bombardier) a elektronickým registračním rychloměrem Hasler. Na přání zákazníka je dále vybavena kamerovým systémem a na rámu je provedena příprava na poloautomatické spřáhlo.
Konečná montáž lokomotivy, označené u výrobce jako 744.144, proběhla v jihlavském výrobním závodě. Podle původních plánů, zmiňovaných v tiskových zprávách, měla být předána zákazníkovi do konce roku 2021, aby mohla v průběhu roku 2022 absolvovat zkušební provoz ve Švédsku. Z více důvodů se ale termín předání protáhl až do třetího čtvrtletí roku 2022, takže ji mezitím pořadovými čísly předběhly dvě lokomotivy pro Itálii (viz Další české lokomotivy pro společnost Mercitalia Shunting & Terminal). Počátkem září 2022 lokomotiva vyjela na své první zkušební jízdy v Česku, aby mohla být následně v nejbližší době převezena do Švédska, kde bude zařazena do zkušebního provozu pro získání trvalého schválení k nasazení v této zemi. Poté bude následovat stejný proces i v Norsku.
Na fotografii z 1. 9. 2022 je zachycen posun lokomotivy 744.144 v obvodu jihlavského depa při prvním opuštění bran závodu, aby následně vykonala zkušební jízdy na trati Jihlava - Havlíčkův Brod.
Text a foto Daniel Brabenec
 
 
 
 
23. 4. 2024 © SPŽ 0 Verze 1.3