SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Prosinec 2022

Změny v lokomotivním parku společnosti Čepro
V samém závěru roku 2021 vyhlásila společnost Čepro výběrové řízení na dodání modernizované lokomotivy pro sklad Šlapanov v roce 2022, s opcí na další stejného typu pro sklad Sedlnice s předpokládaným termínem dodání v roce 2024. Vítězem velmi krátkého výběrového řízení se stala společnost CZ LOKO s lokomotivou typu EffiShunter 600. Smlouva na koupi lokomotiv byla podepsána 23. 3. 2022, celková cena za oba stroje v případě uplatnění opce činí 67 693 040,- Kč bez DPH, za první 723.7 pak 33 846 520,- Kč bez DPH. Opci lze čerpat do 30. 6. 2023, s dodáním druhé lokomotivy do 30. 11. 2024. Předpokládaný termín převzetí první lokomotivy zákazníkem pak byl stanoven na listopad 2022. Objednaný EffiShunter 600 je poháněn méně výkonným spalovacím motorem Caterpillar C18 o výkonu 522 kW, splňujícím ekologickou normu Stage V. Do Šlapanova byla 723.719 dopravena z výrobního závodu CZ LOKO v Jihlavě 16. 12. 2022, v pondělí 19. 12. 2022 se uskutečnil zácvik obslužného personálu Čepra.
Pro společnost Čepro se jedná již o třetí lokomotivu řady 723.7. První 723.709 byla podle zadávacích podmínek výběrového řízení plánována do skladu v Mstěticích, nakonec ale byla v prosinci 2018 dodána do Hněvic. Druhá v pořadí 723.717 našla počátkem srpna 2020 domov ve skladu Loukov. Hněvická i loukovská 723.7 jsou osazeny silnějším spalovacím motorem Caterpillar C27 o výkonu 709 kW, splňujícím v té době přípustnou mírnější ekologickou normu Stage IIIA.
Na začátku prosince 2021 byla do CZ LOKO v České Třebové přistavena na hlavní opravu 709.501 ze skladu Sedlnice. Ta jako první z lokomotiv řady 709.5 Čepro obdržela při opravě nový modrozelený korporátní nátěr společnosti. Po dokončení opravy už se nevrátila do Sedlnic, ale 12. 12. 2022 byla převezena z České Třebové do skladu Včelná, kde do té doby sloužila nejslabší lokomotiva ve vozidlovém parku Čepra 703.670.
Z důvodu dodání 723.719 do Šlapanova zamíří zdejší 740.326 do skladu v Cerekvici. Sklad Šlapanov, do kterého byla předána v polovině prosince 2015 rovnou po rekonstrukci v CZ LOKO Česká Třebová, opouští po 7 letech provozu na místní vlečce. 703.670, která byla Čeprem zakoupena v roce 2010 také od společnosti CZ LOKO, čeká vyřazení z činné služby a případný odprodej. Lokomotivy 716.510 a výhledově i 708.014 (při uplatnění opce na další 723.7) budou v Čepru plnit funkci záložních strojů, možný je i jejich odprodej pro nadbytečnost.
V roce 2019 CZ LOKO vyhrálo pětiletou smlouvu na údržbu a opravy všech lokomotiv Čepro (s účinností od října 2019), kterých bylo v té době celkem 12. Od poloviny prosince 2022 se s příchodem 723.719 dočasně rozšířil počet vozidel na 13. Čepro k tomuto datu vlastní tři lokomotivy řady 723.7, dvě 740.3 (Mstětice, Šlapanov/Cerekvice), jednu 708 (Hájek), jednu 716.5 (Cerekvice), čtyři 709.5 (Smyslov, Třemošná, Sedlnice, Včelná), jednu 794 (Střelice) a jednu 703.
Horní snímek z 13. 12. 2022 zachycuje odjezd lokomotivy 723.719 z vlečkového kolejiště depa v Jihlavě na zkušební jízdu do Havlíčkova Brodu. Na dolní fotografii z 10. 10. 2022 se představuje 709.501 po dokončení opravy v České Třebové krátce před odjezdem na nové působiště.
Text a horní foto Daniel Brabenec, dolní foto Pavel Polák
 
 
 
 
29. 3. 2024 © SPŽ 0 Verze 1.3