SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               


Prosinec 2022

Nové lokomotivy TRAXX3 MS RegioJet nasazeny do postrkové služby
Postupné navyšování počtu vlakových spojů a s tím spojená zvýšená potřeba hnacích vozidel vedla dopravce RegioJet (RJ) k uplatnění opce, sjednané se společností Bombardier (a následně převzaté po jejím prodeji francouzským Alstomem) na dodávku dalších lokomotiv TRAXX3 MS. Do prosince 2021 měly být dodány tři lokomotivy 388.216 - 218, které byly v té době již vyrobené, a do budoucna se měl jejich počet ještě navýšit. K 10. 12. 2021 došlo ke schválení typu lokomotivy TRAXX3 MS u evropské agentury ERA pro Česko a všechny sousední země s výjimkou Rakouska. Z tohoto důvodu jak RJ, tak ČD Cargo nově objednané lokomotivy do schválení pro provoz v Rakousku od Alstomu nechtěli převzít. Zároveň byla sjednávána pro lokomotivy TRAXX3 MS rakouská finanční dotace, podmíněná registrací a provozem lokomotiv v této zemi. K průlomu v této záležitosti došlo až začátkem prosince 2022 a tak nejprve RJ a následně i ČD Cargo v polovině prosince 2022 své lokomotivy dopravili do Česka. Stroje 1388.216 - 218 (s čtyřmístným rakousko-českým označením s ponecháním řady 388 místo 188) odjely 14. 12. 2022 z výrobního závodu v Kasselu a přes Bad Schandau pokračovaly na licenci DBCCZ do Děčína spolu s přepravovanou lokomotivou 189.156. Z Děčína již směřovaly na licenci RJ do Prahy-Smíchova, kam dojely po jedné hodině ranní dalšího dne. Dodání dalších opčních lokomotiv řady 388 Alstom je prozatím odsunuto, i když RJ podniká v tomto směru potřebné kroky.
V brzkých ranních hodinách 15. 12. 2022 se přesunuly lokomotivy 1388.216 a 218 do Kutné Hory a 1388.217 do Brna-Maloměřic k výkonu veřejné přípřežní a postrkové služby SŽ (VPS) na rameni Kutná Hora - Brno-Maloměřice. Tuto službu zajišťuje RegioJet po dobu trvání výlukové činnosti na koridorové trati Pardubice - Brno-Maloměřice z důvodu vozby odklonových vlaků po trati přes Havlíčkův Brod. Podle „Provozního opatření k zajištění veřejné přípřežní a postrkové služby“ byly na tyto postrky určeny 4 lokomotivy Vectron. V říjnu 2022 došlo po provedených měřeních také ke schválení strojů TRAXX3 MS na tyto výkony v různé kombinaci dvou činných lokomotiv TRAXX3 MS, TRAXX MS2e nebo Vectron. Změnou zmíněného provozního opatření z 11. prosince 2022 je tak umožněno nasazení řady 388 (1388.2) na VPS. Z pohledu RJ je nasazení těchto schválených vozidel provozní nutnost, neboť na konci roku 2022 končí pronájem dvou Vectronů od ELL a v průběhu ledna dalších dvou od stejné společnosti, přičemž kvůli zvýšené poptávce nejsou k dispozici žádné jiné vhodné lokomotivy. Od konce ledna 2023 budou u RJ nasazovány již jen dva najaté Vectrony a 4 nasmlouvané stroje na VPS musí RJ doplnit vozidly řady 388.2 (1388.2). Primárně jsou ale stroje řady 1388.2 určeny na vozbu expresů mezi Prahou, Vídní a Budapeští, v nasazení v Rakousku jim zatím brání nefunkční mobilní část zabezpečovače ETCS na vozidlech.
Na fotografii z 15. 12. 2022 je zachycen stroj 91 81 1388 218-0 v železniční stanici Havlíčkův Brod při čekání na svůj první výkon ve VPS. Tím se stal Nex 47709 dopravce CER z Děčína do Štúrova, vedený strojem 186.356. Na postrkové službě se na tomto vlaku postupně vystřídaly 1388.216 v úseku Kutná Hora - Leština u Světlé a 1388.218 v úseku Havlíčkův Brod - Brno-Maloměřice.
Text a foto Daniel Brabenec
 
 
 
 
9. 5. 2025 © SPŽ 0 Verze 1.3