SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Leden 2023

Modernizované lokomotivy řady 742.65 pro ZSSK Cargo
Slovenský nákladní dopravce Železničná spoločnosť Cargo Slovakia (ZSSKC) uzavřel 9. 6. 2022 s českou společností CZ LOKO smlouvu na modernizaci 20 kusů lokomotiv řady 742 s případnou opcí na dalších 20 vozidel, přičemž opci lze uplatnit nejpozději do 31. 3. 2024. Celková cena za rekonstrukci 20 lokomotiv na typ EffiShunter 1000M je 40 348 000 eur, cena za jednu lokomotivu bez ETCS je 1 975 000 eur, lokomotiva s ETCS pak přijde na 2 187 000 eur (všechny ceny jsou bez DPH). Smluvně je objednáno 16 lokomotiv bez ETCS a 4 s ETCS, napevno je montáž ETCS požadována do 7. a 8. vyrobené lokomotivy (742.657 a 658, dále budou mobilní částí ETCS osazeny dva poslední vyrobené stroje). První dvě lokomotivy budou zrekonstruovány v Česku, zbývajících 18 zrealizuje chorvatský TŽV Gredelj Záhřeb (podnik ze skupiny Budamar) z celků dodaných výrobcem. Lokomotivy ponesou označení 742.651 - 742.670, které navazuje na původní nerekonstruované stroje řady 742.6 provozované ve slovenském železničním stavitelství nebo armádě (a končící 742.646 v majetku ŽSR).
Stejně jako v případě již vyrobených lokomotiv řady 742.71, kterým 742.65 svým provedením odpovídají, jsou vybrané lokomotivy 742 ZSSKC přistavovány na demontáž do firmy WYNX Pool v Kutné Hoře, odkud jsou do České Třebové převáženy jen holé rámy, podvozky a nádrže. V České Třebové jsou tyto součásti naloženy na kamion a převezeny do Záhřebu, kde se uskutečňuje jak úprava rámu, tak následná kompletace jednotlivých lokomotiv z montážních celků vyrobených v Česku. První rám pro 742.653 byl z České Třebové do Chorvatska odeslán v druhé polovině srpna 2022. Výjimkou v tomto procesu jsou stroje 742.651 a 652, jejichž výroba byla na podzim 2022 zahájena v závodě CZ LOKO v Jihlavě, úprava rámu a repase podvozků se uskutečnila v provozovně v České Třebové. Výrobně dokončovány jsou na počátku roku 2023, po zkušebních jízdách a TBZ je čeká předání zákazníkovi. Pohon lokomotiv zajišťuje spalovací motor Caterpillar 3508C o výkonu 1000 kW, který je spojen s trakčním alternátorem Siemens 1FC2 560-6. Ten napájí usměrněným proudem 4 trakční motory ČKD TE 015 (změna z typu TE 005). Celková délka lokomotivy přes nárazníky je 14220 mm, maximální rychlost 100 km/h, celková hmotnost 70 t.
Na snímku z 17. 1. 2022 je zachycena 742.651 ještě s dočasným EVN 92 54 2742 651-3 a chybným VKM SK-ZSSK (které je přiděleno slovenskému osobnímu dopravci a ne Cargu) na zkušební jízdě z Jihlavy do Havlíčkova Brodu pár kilometrů před cílovou stanicí.
Text a foto Daniel Brabenec
 
 
 
 
27. 7. 2024 © SPŽ 0 Verze 1.3