SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Duben 2023

Poštovní expresy mezi Ostravou a Prahou končí
Ke stálicím nákladní železniční dopravy v Česku patřily i v novém tisíciletí noční poštovní expresy mezi třídicími centry České pošty v Ostravě a Praze, když jiné formy poštovních přeprav byly na české železnici většinou utlumeny během 90. let minulého století a poštovní vlaky mezi Prahou a Brnem byly zrušeny v roce 2007. V posledních letech se počet vlaků, které pro Českou poštu provozuje ČD Cargo, ustálil na obvykle třech párech nákladních expresů Ostrava hlavní nádraží – Praha-Malešice a zpět každou noc s víkendovými omezeními.
Ještě před vznikem ČD Carga, kdy byly dopravcem České dráhy, byly na tyto vlaky nasazovány lokomotivy z osobních oběhů, mj. rychlíkové stroje řady 150. Na vlacích jezdí vozy České pošty řad Gbkkgs s maximální rychlostí 100 km/h a Postw s maximální rychlostí 160 km/h. U ČD Carga jsou v posledních letech na tyto vlaky nasazovány především lokomotivy řad 130, 163, 363 a 363.5, přičemž rychlost vlaků je buď 120 km/h (pokud jsou řazeny výhradně z vozů Postw) nebo 100 km/h (s vozy Gbkkgs ve vlaku).
Hlavní část zátěže se vždy přepravovala mezi Ostravou a Prahou (resp. opačně), přičemž vozy se zásilkami byly z vlaků odebírány, resp. přidávány také v Olomouci hl. n. a Pardubicích hl. n. Do roku 2001 jezdili ve vozech Postw rovněž zaměstnanci pošty, kteří se podíleli na nakládce či vykládce poštovních vaků během plánovaných pobytů vlaků např. v Kolíně, kde tedy nedocházelo k manipulaci s vozy. Samotnou manipulaci a přístavbu vozů na vlečky třídicích center v Ostravě, Olomouci, Pardubicích a Praze už mají na starosti dieselové zálohy ČD Cargo v příslušných stanicích. Z mezilehlých stanice však již od října 2022 zůstala manipulace jen v Olomouci, neboť pošta v Pardubicích byla kolejově odpojena z důvodu výluky při modernizaci žst. Pardubice hlavní nádraží.
Všechny uvedené přímé poštovní vlaky však budou počínaje 1. květnem 2023 zrušeny (poslední pojedou v noci z 28. na 29. dubna), což souvisí mj. s postupným přesunem třídicích prací z centra v Ostravě-Přívoze (ale i Olomouce) do nového třídicího centra v logistickém parku u letiště Mošnov. Železniční přepravy pošty v Česku však zatím nekončí, ale poštovní vozy budou od května přepravovány v relačních expresech Nex 60100/60133 Ostrava levé nádraží – Praha-Libeň – Ostrava hlavní nádraží ONV s tím, že z Libně do Malešic a zpět se budou vozy dostávat pomocí manipulačních vlaků (v Ostravě se bude jednat stejně jako dosud o posun v rámci stanice).
V druhé polovině 10. let byly v čele poštovních vlaků často k vidění lokomotivy řady 163, které ČD Cargo získalo odkupem od mateřských Českých drah. To dokumentuje i horní snímek pořízený 2. června 2017 v úseku Suchdol nad Odrou - Hladké Životice, na kterém je v čele vlaku Nex 60055 Praha-Malešice - Ostrava hl. n. zachycen stroj 163.259 se soupravou vozů Gbkkgs. Závěr provozu poštovních expresů je zvěčněn na dolní fotografii z 19. dubna 2023, na které se k odjezdu ze stanice Ostrava hlavní nádraží chystá lokomotiva 363.072 v čele vlaku Nex 60050 do Prahy-Malešic. Ten je řazen pro změnu jen z vozů Postw.
Text a foto Petr Štefek
 
 
 
 
4. 5. 2024 © SPŽ 0 Verze 1.3