SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Listopad 2023

Loučení s „patry“ na Vysočině
Na konci prázdnin roku 2023 došlo na Vysočině po téměř 23 letech k definitivnímu ukončení provozu souprav patrových vozů Bdmteeo294 spolu s vozy BDsee454 na osobních vlacích. S „patráky“ jsme se na Vysočině mohli začít setkávat nejprve na trati Veselí nad Lužnicí - Jihlava, kam začaly být ještě jako řada Bmo nasazovány na osobní vlaky se změnou GVD od 4. 12. 2000 (viz Patrové vozy Bmo na trati Jihlava - Veselí nad Lužnicí). Později se dostaly i na trať Jihlava - Havlíčkův Brod a Žďár nad Sázavou - Havlíčkův Brod - Kolín. Zpočátku se jednalo o vozy domovské stanice České Budějovice, od roku 2007 přešly pod hlavičku stanice Havlíčkův Brod.
Vzhledem k omezené možnosti umývání skříní vlakových souprav v Havlíčkově Brodě se následně souprava „patro“ + „BDsko“ dostala i na rameno Jihlava - Brno. Na jednom páru osobních vlaků se tímto způsobem po dvojicích dostávaly vozy na mytí do myčky v Horních Heršpicích (po roce 2020 se nasazení této soupravy rozšířilo i na pár vložených osobních vlaků Brno - Náměšť nad Oslavou). V roce 2011 pak prošly „patráky“ modernizací, spočívající kromě jiného v úpravě ovládání dveří, rekonstrukcí prošlo i WC, interiér vozu a okna, dosazen byl nový centrální zdroj energie. Od dubna 2011 byly první z nich (z celkově 12 modernizovaných) zařazeny zpět do běžného provozu. Mimo pravidelné osobní vlaky pak bývala havlíčkobrodská „patra“ půjčována na různé zvláštní vlaky především na jižní Moravě.
V čele výše uvedených osobních vlaků se objevovaly na elektrizovaných tratích lokomotivy řady 242 a na kolínském rameni řady 363, později 362, z Jihlavy do Brna pak vedly tyto vlaky stroje řady 754, 750 nebo 750.7. S dodávkou „panterů“ řady 650.2 na Vysočinu (viz Nové jednotky řady 650.2 na pravidelných spojích na Vysočině) a zprovozněním myčky v Havlíčkově Brodě došlo nejprve od května 2023 k náhradě klasických souprav na většině osobních vlaků mezi Jihlavou a Havlíčkovým Brodem a části vlaků mezi Havlíčkovým Brodem a Žďárem nad Sázavou. K 30. 6. 2023 bylo ukončeno nasazování těchto souprav na vybrané osobní vlaky Jihlava - Brno hl. n. (respektive Brno dolní nádraží v závěru provozu), kde je nahradily vozy Bdmtee275 a Bdmtee281. Počínaje pátkem 1. 9. 2023 pak byly patrové vozy na Vysočině nahrazeny vozy Bdmtee275 a Bdmtee281 na zbývajícíh výkonech po úplném nasazení řady 650.2 do provozu - tj. na jednom páru vlaků na rameni Havlíčkův Brod - Čáslav (turnusově s řadou 362, ve skutečnosti ale s řadou 242 s tím, že lokomotiva řady 362 je odstavena v Havlíčkově Brodě pro případ neschopnosti jiných lokomotiv) a jako provozní záloha.
Během roku 2023 tak z výše popsaných důvodů začaly být postupně soupravy Bdmteeo294 + BDsee454 odstavovány do zálohy v železničních stanicích Jihlava a Havlíčkův Brod. O část vozů BDsee454 projevilo zájem provozní pracoviště České Budějovice, kam se postupně přesunuly na pravidelných rychlících na konci září 2023. Vozy Bdmteeo294 by naopak měly být nasazeny v okolí Prahy - tam jsou po skupinách odváženy po opravě v brněnské opravně vozů. První z nich byly takto přepraveny do nového působiště na rychlících „Vysočina“ na konci října 2023, další přesuny jsou očekávány během listopadu. Na začátku listopadu 2023 jsou tak v Jihlavě odstaveny tři vozy BDsee454, v Havlíčkově Brodě zase několik Bdmteeo294, které budou v blízké budoucnosti také odvezeny na opravu a do nového působiště, a zbývající vozy BDsee454.
Na přiložených fotografiích je zachycen v té době ještě pravidelný provoz „pater“ nasazovaných na osobních vlacích na Vysočině v roce 2023. Horní z 29. 6. 2023 přibližuje těsně před koncem nasazení těchto vozů na rameni Jihlava - Brno běžné řazení podvečerního Os 204846 Brno hl. n. - Jihlava v čele s 754.043 při výjezdu ze zastávky Vysoké Popovice, na kterém se vracely z heršpické myčky dvě spojené soupravy Bdmteeo294 + BDsee454, které pak byly v cíli své cesty rozděleny pro následné vlaky pokračující v pracovní dny na Havlíčkův Brod. Dolní snímek z června 2023 představuje typickou podobu osobních vlaků jezdících mezi Kolínem a Žďárem nad Sázavou do začátku září 2023, na kterém se blíží 363.056 s osobním vlakem z Kolína k cílové stanici Žďár nad Sázavou.
Text a foto Daniel Brabenec
 
 
 
 
5. 5. 2024 © SPŽ 0 Verze 1.3