Polský výrobce ZNLE Gliwice (od roku 2013 NEWAG Gliwice) už v roce 2012 vyrobil třísystémovou čtyřnápravovou lokomotivu pro rychlost 160 km/h s označením E4MSU-001, která dostala obchodní označení Griffin. Lokomotiva zahájila zkušební provoz v roce 2013 (viz
Lokomotiva E4MSU „Griffin“ zahájila zkušební provoz) a v témže roce se objevila na testech i na českém zkušebním okruhu Velim (viz
Testy lokomotivy E4MSU ve Zkušebním centru VUZ Velim). Nakonec však zůstalo jen u tohoto prototypu, sériové výroby se dočkala odvozená jednosystémová verze E4DCU (resp. E4DCUd s pomocným spalovacím motorem), které byly v počtu 30 kusů dodány dopravci PKP Intercity, několik lokomotiv pak posílilo park nákladních dopravců. To už ovšem byla výroba lokomotiv v Gliwicích ukončena a probíhá pouze v mateřské firmě NEWAG Nowy Sącz.
Ke vzkříšení třísystémové verze došlo v roce 2021, kdy si 10 takových lokomotiv objednalo PKP Intercity, později byla uplatněna i opce na dalších 5 lokomotiv. Kromě vícesystémovosti a schválení v několika zemích byla požadována také rychlost 200 km/h. První lokomotiva byla veřejnosti představena na veletrhu TRAKO, který proběhl v Gdańsku od 19. do 22. září 2023. Následovat budou ještě v tomto roce první zkušební jízdy. Už nyní má projekt určitý skluz, když první lokomotiva měla být dodána v dubnu 2023, celá kmenová dodávka 10 lokomotiv má být dokončena v dubnu 2025.
Čtyřnápravová lokomotiva řady E4MSUa o délce 19,9 m má hmotnost 89 tun, trvalý výkon je 5720 kW a maximální výkon 6500 kW. Stroj s maximální rychlostí 200 km/h bude schopen jízdy na napájecích soustavách 3 kV DC, 25 kV 50 Hz AC a 15 kV 16,7 Hz AC. Lokomotiva musí být schválena pro provoz v Polsku, Německu, Rakousku, Česku, Slovensku a Maďarsku.
Na snímku se představuje stroj E4MSUa-002 (tedy druhý kus) na výstavním kolejišti v první den veletrhu TRAKO Gdańsk, za ní jsou k vidění vozy PKP Intercity z produkce vagonky H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych.