SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               


Květen 2024

Lokomotiva 740.470 posílila flotilu DB Cargo Czechia
V roce 2020 dopravce DB Cargo Czechia (DBCCZ) odkoupil od sesterské společnosti DB Cargo Polska lokomotivy T448p-033 a T448p-034 (viz Další lokomotivy T448p prodány z Polska do Česka). Obě tyto lokomotivy pak po opravě začaly od začátku roku 2021 sloužit na posunu ve stanici Ostrava hlavní nádraží a na manipulačních vlacích v okolí Ostravy.
V roce 2021 DBCCZ odkoupilo od polské sestry ještě lokomotivu T448p-129, která poté prošla opravami a úpravami pro provoz v Česku, na kterých se podílely především firmy ČMŽO – elektronika a Vítkovická doprava. Lokomotiva byla technicky hotova již na jaře 2023, ale ke skutečnému nasazení do provozu došlo až o rok později. Důvodem byl především dlouhý proces registrace lokomotivy prostřednictvím Agentury Evropské unie pro železnice po zavedení tzv. čtvrtého železničního balíčku.
Zmiňovaná lokomotiva T448p-129, nově 740.470, čekala na vyřízení veškeré dokumentace v depu Vítkovické dopravy v Ostravě-Vítkovicích. Po získání plného schválení byla 17. května 2024 stažena svou sestrou T448p-033 do Ostravy uhelného nádraží, což je domov posunovacích lokomotiv DBCCZ. První kilometry v provozu lokomotiva 740.470 najezdila zatím jen na staničním posunu o den později. V budoucnu ji ale budou čekat i další výkony spojené s tímto ostravským postem, k čemž patří obsluha Vítkovických železáren a manipulační vlaky např. do Kopřivnice, Bohumína a dalších stanic na Ostravsku.
Nasazení 740.470 přišlo ve vhodnou chvíli, neboť v květnu 2024 DBCCZ přidala k Ostravě další „hnízdo“ pro posunovací lokomotivu, kterým se staly Pardubice. Tamní lokomotiva, kterou se jako první stala T448p-034, má v prvopočátku za úkol svoz kovového šrotu ze stanice Hradec Králové-Slezské Předměstí do Pardubic hlavního nádraží, kde zátěž přechází na vlaky Slovakia-shuttle Ostrava pravé nádraží – Halle (Saale) Gbf (viz Slovakia-shuttle spojil Žilinu, Ostravu a Halle). Přesto musí firma řešit i výhradní provoz pod ETCS od příštího roku, aby se se svými manipulačními vlaky dostala z Ostravy do zmiňovaného Bohumína či Kopřivnice. Pro tento účel je ještě v tomto roce očekávána dodávka nově vyrobené lokomotivy EffiShunter 1000 (řada 744) od společnosti CZ LOKO.
Přiložené snímky z 18. května 2024 dokumentují začátek prvního dne provozu lokomotivy T448p-129 / 740.470 ve službách DBCCZ. Na horním snímku jsou před zahájením posunu na obvyklém místě odstavení u jižního zhlaví obvodu Ostrava uhelné nádraží zvěčněny stroje T448p-033 (vlevo) a T448p-129. K tomu je vhodné zmínit, že služebně starší stroj nese kromě polského EVN stále i označení T448p-033, novější lokomotiva má jen české EVN. Na dolním snímku je po zahájení posunu detailně zachycena lokomotiva 740.470 na zhlaví mezi uhelným a báňským nádražím v Ostravě.
Text a foto Petr Štefek
 
 
 
 
31. 3. 2025 © SPŽ 0 Verze 1.3