Trať z Ostravy do Opavy je opět v provozu po povodni
|
|
13. října 2024 ve večerních hodinách byl po 29 dnech obnoven provoz na celé trati Ostrava-Svinov – Opava východ, která byly poškozena během povodně na řece Opavě (a přítocích) v půlce září. Po 27 letech se tak opakovala situace, kterou již tato trať zažila při povodni v roce 1997 (viz
Poškozené tratě po záplavách na východě České republiky).
Voda začala zaplavovat trať v průběhu 14. září 2024, přičemž nejkritičtější byla situace v Háji ve Slezsku. Posledními vlaky, které toho dne projely celou trať byly osobní vlaky č. 3420 (jednotka 471.080) a 3419 (jednotka 650.235), které ještě krátce po 14. hodině vykřižovaly v Háji ve Slezsku, poté již musel být provoz z důvodu zaplavení stanice zastaven. Rychlíky č. 844 a 847 jedoucí za těmito osobními vlaky tak musely ukončit jízdu ve stanicích Děhylov, resp. Štítina. Ještě několik hodin pak jezdily vlaky v úsecích Ostrava-Svinov – Děhylov a Štítina – Opava východ, ale večer pak provoz mezi Ostravou a Opavou ustal zcela.
Opravy nakonec netrvaly příliš dlouho, neboť nedošlo k poškození větších staveb, jako jsou například mosty. Byly především odplaveny části železničního svršku a spodku, některé úseky byly zataraseny bahnem a popadanými stromy, poškozeno bylo také zabezpečovací zařízení v důsledku zaplavení venkovních prvků.
Díky relativně malým škodám mohl být již 30. září obnoven provoz mezi stanicemi Štítina a Opava východ, v dalších úsecích byl rozsah poškození větší, ale i tam se mohly vlaky vrátit na trať už večer v neděli 13. října. Prvním vlakem osobní dopravy v celé trase byl spoj Regiojetu č. 1013 vedený lokomotivou 388.208, který do Opavy dorazil v 19:43. Osobní vlaky Českých drah byly ještě do půlnoci nahrazeny autobusy, pro zahájení plného provozu od pondělního rána ještě dojela do žst. Opava východ ve 23:00 jednotka 640.204 jako vlak Sv 98274 z Ostravy-Svinova. Vlaky však v prvních dnech jezdí zpožděné, neboť na čerstvě podbitých úsecích u Háje ve Slezsku, Děhylova a Ostravy-Třebovic jsou zavedeny pomalé jízdy 50 km/h ve čtyřech úsecích o celkové délce 2460 metrů.
Na přiložených snímcích z různých dnů je zachyceno stejné místo na hájeckém záhlaví železniční stanice Děhylov. Horní fotografie z 19. září zachycuje svršek s odplaveným kamenivem, v pozadí je patrná odstavená souprava od rychlíku č. 844 s motorovým vozem 843.023. Ta stála na místě od 14. září 14:07, ale naštěstí nebyla povodní poškozena, neboť v místě odstavení dosahovala hladina vody jen těsně nad temena kolejnic. Dolní fotografie už dokumentuje sjízdnou trať v podvečer 14. října, tj. necelých 24 hodin po obnovení provozu.