SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Listopad 2024

Železniční vozidla opět využívají trajekt mezi Polskem a Švédskem
Nedílnou součástí železniční logistiky jsou i námořní přepravy kolejových vozidel na trajektech vybavených kolejemi. Świnoujście je jediným polským přístavem, který umožňuje posun s železničními vozy mezi trajektem a pevninskou železnicí. Právě z tohoto přístavu je dlouhodobě provozována trajektová linka do švédského Ystadu. Od počátku tisíciletí měla železniční doprava na lince Świnoujście - Ystad rostoucí tendenci, a to až do roku 2007, kdy bylo dosaženo rekordního počtu téměř 24 tisíc přepravených železničních vozů za rok, od roku 2008 začaly tyto počty postupně klesat. V té době mělo monopol na použití trajektů PKP Cargo, které si od rejdaře Unity Line pronajímalo koleje na trajektech Jan Śniadecki, Polonia a Kopernik. S poklesem železničních přeprav se pak rejdař postupně zbavil lodí Kopernik (prodána v roce 2019, po modernizaci sloužila na lince Soluň – Izmir) i Jan Śniadecki (prodána v lednu 2024). I v souvislosti s přestavbou kolejiště ve Świnoujście, kteár byla zahájena v roce 2019, a nezájmem o tyto služby ze strany PKP Cargo pak využití kolejí na palubách trajektů mezi Polskem a Švédskem kleslo na nulu. Na Baltu tak zůstala v provozu jediná železniční linka, kterou provozuje Stena Line mezi Rostockem a Trelleborgem, když již dříve byly ukončeny přepravy železničních vozidel na lince Sassnitz – Trelleborg.
Po zakončení přestavby železničního terminálu v Świnoujście v roce 2024 se o obnovení železničních přeprav zasadil rejdař Unity Line s lodí Polonia, která disponuje celkem šesti kolejemi o celkové délce přes 600 m. První trajekt s železničními vozidly se po delší přestávce objevil v Świnoujście 8. dubna 2024, kdy Polonia převezla ze Švédska do Polska soupravu prázdných kontejnerových vozů. V dalších měsících se nepravidelně objevovaly i další přepravy.
Vlaky s vozy pro trajekt železniční dopravci přivážejí do obvodu SiA stanice Świnoujście, který je vzdálený asi 5 km od nájezdové rampy trajektu. Mezi uvedeným obvodem a palubou lodi pak posun zajišťují dieselové lokomotivy dopravců Kolej Bałtycka nebo PKP Cargo. Přestože denně vyplouvá ze Świnoujście několik trajektů, železniční spojení do Ystadu (a opačně) je k dispozici jen jednou denně lodí Polonia, cesta jedním směrem pak trvá zhruba sedm a půl hodiny.
Jedna ze zásilek kolejových vozidel dorazila z Ystadu do Świnoujście ráno 21. listopadu 2024. Při posunu s železničními vozy mezi palubou lodi Polonia a pevninou byla zachycena lokomotiva SM42-2255 dopravce Kolej Bałtycka. Na dolní fotografii z 13. srpna 2024 je zachycen trajekt Polonia krátce po vyplutí ze Świnoujście směrem do Ystadu. Loď Polonia aktuálně plující pod kyperskou vlajkou byla dokončena loděnicí Langsten Verft v norském Kragerø v roce 1995.
Text a horní foto Petr Štefek, dolní foto Jiří Konečný
 
 
 
 
26. 11. 2024 © SPŽ 0 Verze 1.3