Lokomotivy řady 774.71 pro společnost Bulk Transshipment Slovakia
|
|
Slovenská společnost Bulk Transshipment Slovakia (BTS) si v roce 2023 objednala u firmy CZ LOKO dvě rekonstruované lokomotivy řady 774.71 s určením pro provoz na širokorozchodné trati (1520 mm) na východě Slovenska - zejména posun a přetahy v uzlu Čierna nad Tisou a na sousedícím terminálu Dobrá. Vytížení tohoto terminálu a dalších provozů BTS zajišťují především přepravy z Ukrajiny na Slovensko a s tím spojené překládky z širokorozchodných vozů na normálněrozchodné a naopak. BTS byla založena v roce 2007, sídlo společnosti je v Čierne nad Tisou a jedná se o společný podnik společností Budamar a ZSSK Cargo. BTS je i licencovaným dopravcem, především ZSSK Cargo do firmy vložilo jak elektrické, tak dieselové lokomotivy obou rozchodů (1435 mm a 1520 mm). Po dodání druhé lokomotivy by měly být obě spojeny do dvojčlenného řízení, stejně jako jsou v současnosti provozovány stroje řady 770.8.
Obě lokomotivy pro přestavbu dodala do CZ LOKO sama společnost BTS, jedná se o širokoroozchodné stroje řady 770.8. Rekonstrukci obou vozidel uskutečňuje závod v České Třebové. První ze strojů, který obdržel označení 774.723, byl výrobně dokončován v prosinci roku 2024, druhá lokomotiva 774.724 opustí výrobní závod během prvního čtvrtletí roku 2025. Obě navazují na poslední vyrobený stroj 774.722, který obdržela na podzim roku 2020 finská společnost Fennia Rail (viz
Šestá lokomotiva EffiShunter 1600 pro Fennia Rail ). V druhé polovině ledna 2025 by měla být 774.723 převezena do Čierne nad Tisou, kde dojde k převazu z normálněrozchodných na širokorozchodné podvozky a bude dosazeno automatické spřáhlo místo šroubovky. Obě lokomotivy mají usazen rám na podvozcích pomocí závěsek, nebyla provedena rekonstrukce na pryžokovové sloupky.
Na horní fotografii z 20. 12. 2024 se představuje 774.723 v ještě ne zcela dokončené vizuální podobě během obratu v železniční stanici Lichkov před zpáteční zkušební jízdou do Ústí nad Orlicí. Z České Třebové do Ústí nad Orlicí a zpět zajistil přepravu stroj 709.401 CZ Logistics.
Dolní fotografie pořízená 15. 1. 2025 ve stejné železniční stanici během zkušební jízdy, které se účastnili i zástupci majitele, představuje již finální podobu lokomotivy. Po celé délce představků a kabiny byl doplněn modrý pruh a na čela představků a boky kabiny byla doplněna loga dopravce. Z důvodu postupného zavádění výhradního provozu pod dohledem ETCS a komplikacemi s povolením zkušební jízdy nové lokomotivy nevybavené OBU ETCS bylo i v tomto případě nutné dopravit 774.723 do Ústí nad Orlicí, odkud do Lichkova již pokračovala sama. V tomto případě se tohoto převozu ujala lokomotiva 740.406 Železnice Peštál, kterou si CZ Logistics dočasně pronajal.
(Dodatečná aktualizace 16. 1. 2025)