V průběhu ledna 2025 byl na koridorových trasách Bohumín – Břeclav, Přerov – Praha a Břeclav – Česká Třebová zaveden výhradní provoz vlaků s využitím zabezpečovače ETCS. Nezamýšleným důsledkem této změny je snaha dopravců, kteří stále využívají mnoho vozidel bez ETCS, vyhnout se těmto hlavním tahům. Zatímco v případě elektrických lokomotiv je to v mnoha případech nemožné, motorové lokomotivy mohou využívat vedlejší neelektrizované tratě.
Zřejmě nejkomplikovanější situace je v uzlu Ostrava, kde bylo na rozdíl od podobně významných uzlů Praha či Brno zavedeno ETCS nekompromisně i na tamní hlavní ose, to znamená v úseku Bohumín – Ostrava hlavní nádraží – Ostrava-Svinov. Někteří dopravci tak například pro jízdu z hraničních přechodů s Polskem (Petrovice u Karviné a Bohumín) na vlečky v Ostravě využívají mnohem delší trasu přes Český Těšín, tu však značně komplikuje probíhající modernizace stanice Havířov. Výhodu pak má dopravce PKP Cargo International, který má zatím k dispozici svou vlečkovou síť, i když už okleštěnou např. o úsek Bohumín – odbočka Rychvald (viz
Po 150 letech byl ukončen provoz na části Košicko-bohumínské dráhy).
Pro lehké, především lokomotivní, vlaky nabývá na významu také trasa Ostrava – Valašské Mezičíří – Hulín – Kojetín. Ta se nyní více využívá pro přesuny lokomotiv mezi Ostravskem a zbytkem republiky, jezdí tudy také lokomotivy pro obsluhu Osíčka se sklady pohonných hmot Čepro, nebo se touto trasou vyhýbají koridorové Studénce s ETCS lokomotivy jedoucí do Štramberka. Už dříve přitom byla obsluha Osíčka velmi problematická, neboť prakticky veškerá kapacita úseku Hulín – Bystřice pod Hostýnem je během podstatné části dne zcela vyčerpána osobní dopravou. Snaha dopravce o projetí celého úseku tak obvykle znamená mnohahodinová čekáni na „díru“ v grafikonu.
Na přiložených snímcích jsou zdokumentovány dva případy vlaků, které by ještě před pár týdny jely po koridorových tratích. Na horní fotografii z 24. ledna 2025 je krátce po průjezdu zastávkou Mořkov hlavní trať zachycen vlak Pn 55256 Český Těšín – Pardubice hl. n. vedený lokomotivou 752.601. Jednalo se o přepravu stroje 749.018 k provedení garanční opravy v dílnách TRAK Rail Pardubice. Z Čadce do Pardubic byl vlak veden neobvyklou trasou přes Frýdek-Místek, Holešov, Brno, Havlíčkův Brod a Chrudim. Dolní snímek dokumentuje lokomotivu 740.407 se soupravou pěti cisteren směřujících z vypařovací stanice v Bohumíně do Ostravy při jízdě velkou oklikou přes Louky nad Olší a Heřmanice. Fotografie byla pořízena 27. ledna 2025 na vlečkové síti PKP Cargo International při průjezdu vlaku stanicí Doubrava, jejíž kolejiště bylo v minulých letech značně zredukováno (viz
Rok 2022 přinesl další změny na bývalé trase KBD).