SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Listopad 2002

Doprava hlušiny na stavbu dálnice D47
Dnes jsou již dávno pryč doby, kdy se žádná větší stavba neobešla bez dovozu stavebních materiálů po železnici a pro mnohé významnější stavby byla dokonce vybudována speciální vlečka. Dnes je však přeprava stavebních hmot (snad s výjimkou výstavby železničních koridorů) realizována téměř výhradně silniční dopravou.
Přesto se ostravské firmě OKD, Doprava (OKDD) podařilo získat zakázku na přepravu hlušiny na stavbu dálnice D47. V první fázi je realizována přeprava hlušiny z vlečkové stanice Paskov. Jedná se o hlušinu, které je vedlejším produktem po úpravě uhlí z dolu Staříč, které je zpracováváno v paskovské úpravně. V dalším období se uvažuje o zahájení přepravy hlušiny z železniční stanice ČD Paskov. V tomto případě se jedná o materiál z haldy nacházející se vlevo od trati Ostrava - Valašské Meziříčí mezi stanicemi Vratimov a Paskov. Vlaky s hlušinou tvořené ucelenými soupravami vozů Ua a LH 40 jsou dispečerskými lokomotivami OKDD (obvykle řada 770) vedeny na manipulační kolejiště Šverma v Ostravě a odtud jsou přestaveny posunovací lokomotivou na nově vybudované překladiště Sazovna v obvodu pravého nádraží žst. Ostrava hl. n., kde probíhá klopení a následná nakládka na nákladní automobily.
V první fázi budou vedeny dva páry vlaků denně, ale je pravděpodobné, že se počty vlaků budou zvyšovat. Doprava hlušiny na stavbu dálnice D47 by měla probíhat do roku 2007. Za těmito přepravami se však kromě běžného podnikání skrývá také významný příspěvek k ochraně životního prostředí, neboť jeden vlak nahradí až 45 nákladních automobilů s přívěsem, které by musely projet napříč celou Ostravou.
Přeprava hlušiny byla zahájena 7. listopadu 2002, kdy byl v 12.12 hodin z vlečkové stanice Paskov do žst. Ostrava hl. n. vypraven vlak Pn 69343/69353 sestavený z 20 vozů řady Ua a vedený lokomotivou 770.506 (paskovská „dispečerka“ M1). Po příjezdu na manipulační kolejiště Šverma bylo lokomotivou 740.589 vysunuto prvních deset vozů na Sazovnu a v 13.20 bylo zahájeno klopení, jak je zdokumentováno na snímku.
Text a foto Petr Štefek
 
 
 
 
30. 6. 2024 © SPŽ 0 Verze 1.3