SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Listopad 2003

Odklony nákladních vlaků opět na trati Ostrava - Valašské Meziříčí
Vzhledem k souběhu stavebních prací na II. tranzitním koridoru byla ve dnech 1. - 10. listopadu značně snížená propustnost trati Hranice na Moravě - Ostrava. To se týkalo zejména úseku Hranice na Moravě - Polom, kde probíhalo rušení odbočky Bělotín. Aby nedošlo k opakování situace z května letošního roku (viz Odklony nákladních vlaků v Beskydech), kdy množství odstavených nákladních vlaků bylo možno počítat na desítky, byly některé osobní vlaky nahrazeny rychlíky či dokonce autobusy.
Dalším krokem bylo použití odklonové tratě Ostrava - Valašské Meziříčí pro nákladní vlaky. Vzhledem ke sklonovým poměrů na této trati se jednalo převážně o přetahy prázdných souprav, nejčastěji vozů Falls a Eas, a vozbu lehčích nákladních vlaků. Plně ložené vlaky byly spíše výjimkou, snad jediným pravidelným těžkým vlakem bývala souprava ložených cisteren z Ostravy do Lhotky nad Bečvou. Vzhledem k velmi silné osobní dopravě většina vlaků jezdila v nočních hodinách, za denního světla se podařilo „protáhnout“ obvykle 6 až 10 vlaků.
O vozbu se opět podělilo DKV Ostrava, které nasazovalo převážně lokomotivy ř. 751 a DKV Valašské Meziříčí se svými „brejlovci“. Flotila valašských lokomotiv byla navíc doplněna o stroje zapůjčené z Veselí nad Moravou: 754.030 a prototypovou „ceculu“ 751.002. Značná část vlaků v žst. Frýdek-Místek popř. Lískovec u Frýdku přepřahala a tak na rozdíl od jara, kdy ostravské lokomotivy jezdily převážně přes den a valašské v noci, došlo k nárůstu výkonů valašských strojů. Z ostravských lokomotiv bylo možno spatřit v čele vlaků přes Beskydy stroje 751.009, 088, 089, 096, 105, 148, 152 a 374. Depo Valašské Meziříčí nasazovalo své stroje 750.042, 079, 119, 218, 293 a 753.192, doplněné již zmíněnými 751.002 a 754.030.
Posledním odklonem byl 9. listopadu třináctivozový vlak Vn 2. nsl 51065 v čele se strojem 754.030. Další výluky na hlavní trati jsou plánovány od 18. do 30. 11. 2003, kdy by měly opět vyjet i odklonové nákladní vlaky. Vzhledem k tomu, že II. koridor je takřka hotov, půjde asi o jednu z poslední příležitostí ke zdokumentování dlouhých souprav nákladních vozů v četných obloucích tratě Ostrava - Valašské Meziříčí.
Na snímku pořízeném 8. listopadu 2003 mezi Valašským Meziříčím a Hostašovicemi je na postrku vlaku Pn 60963 zdokumentována „berta“ 751.374, která v sklonově náročných úsecích pomáhala vlakové 751.096.
Text Jan Šantrůček, foto Jan Hanzel
 
 
 
 
16. 4. 2024 © SPŽ 0 Verze 1.3