V listopadu byla dokončena v ŽOS Zvolen rekonstrukce „čmeláka“ T 669.0502 U. S. Steel Košice (USS) na lokomotivu 774.502. Společnost USS letos přistoupila k rozsáhlé modernizaci parku svých hnacích vozidel (viz
Přestavba lokomotiv řady 740.5 U. S. Steel na řadu 724.5). Po dvou lokomotivách řady T 448.0, rekonstruovaných na řadu 724.5 (se zachováním původního inventárního čísla) byla v ŽOS Zvolen ve spolupráci s ČMKS Holding Nymburk zahájena modernizace průmyslové lokomotivy řady 770.5. Také rekonstrukce této lokomotivy vychází z větší části z typové stavebnice ČMKS - konkrétně lokomotivní řady 724. Ponechán byl pouze původní rám a podvozky, jejich stávající uložení však bylo změněno na uložení na pryžokovových sloupcích. Zcela nově vyrobeny pak byly oba snížené představky a kabina. Do rámu bylo dosazeno nové hnací soustrojí, sestávající ze spalovacího motoru Caterpillar 3512 B SCAC o výkonu 1455 kW a trakčního alternátoru Siemens Drásov 1FC2 569-6, z kterého jsou po usměrnění napájeny elektrickou energií původní tlapové stejnosměrné trakční motory TE 006. Samozřejmostí bylo i opatření lokomotivy novým unifikovaným nátěrem USS.
Od 18. do 25. listopadu se pak 774.502 (výrobní číslo ŽOS Zvolen 68A 001/2003) podrobila zkouškám na Železničním zkušebním okruhu (ŽZO) v Cerhenicích, odkud se 26. listopadu vrátila zpět do Zvolena. Pro trakční zkoušky prováděné VÚŽ Praha posloužila jako zátěž dvojice lokomotiv řady 743 ČD (002 a 009).
Snímek z 19. listopadu 2003 zachycuje lokomotivu 744.502 USS na malém železničním zkušebním okruhu v Cerhenicích společně s dynamometrickým vozem VÚŽ č. 006 a lokomotivami 743.009 a 002.
Text Daniel Brabenec, foto a spolupráce Jiří Konečný
|