V současné době je v ČMKS - Lokomotivy Česká Třebová postupně dokončována lokomotiva 724.801 pro Třinecké železárny Třinec (TŽ). Jedná se o další modifikaci rekonstrukcí lokomotiv řady 740 na řadu 724 pro využití v průmyslovém provozu. První stroj nové lokomotivní řady 724.8 je vybaven inovovaným hnacím agregátem LOCAT 3412/454. Pohonnou jednotku tvoří spalovací motor Caterpillar 3412 E DI-TA o jmenovitém výkonu 709 kW (jmenovité otáčky 1800 min
-1, volnoběžné otáčky 600 min
-1, systém vstřikování paliva HEUI) a střídavý trakční alternátor Siemens Drásov 1FC2 454-4BO99-Z (jmenovitý výkon 628 kVA, maximální napětí 603 V/60 Hz, jmenovitý proud 955 A). Pomocné pohony lokomotivy jsou elektrické střídavé třífázové, napájení této sítě zajišťují dva statické měniče. Ostatními prvky pak lokomotiva odpovídá řadě 724.7. Lokomotivě byla zárověň zvýšena nápravová hmotnost na 19 t, celková hmotnost se zvýšila na 76 t. Kvůli této úpravě byl zesílen rám podvozků a pružiny primárního vypružení a byly dosazeny nové nápravy.
Lokomotiva 724.801 by měla být dokončena do konce května 2004 a doplní tak lokomotivní park TŽ, kde jsou provozovány již dvě lokomotivy řady 724.7 (724.701 a 702). 724.801 se svojí koncepcí více přibližuje prototypu 724.701, taktéž vybavenému elektrickými střídavými pohony (724.702 je vybavena stejnosměrnými pomocnými pohony a kompresor je poháněn hydrostatickým motorem). Stejně jako obě lokomotivy řady 724.7 TŽ není ani 724.801 vybavena dvojčlenným řízením (neprůchozí čelní zábradlí) a nainstalováno nebylo ani dálkové ovládání.
Na fotografii z 15. ledna 2004 se představuje lokomotiva 724.801, usazená na transportních podvozcích, v areálu firmy ČMKS - Lokomotivy Česká Třebová.
Text Daniel Brabenec, foto Vít Blahovec
|