Zatímco se mnohé národní železnice bývalého východního bloku zbavují velkých dieselových lokomotiv, díky privátním dopravcům naopak dochází k jejich renesanci. Nejinak je tomu v Polsku, kde je díky soukromým železničním firmám možno v traťové službě na ramenech čítajících až stovky kilometrů spatřit šestinápravové lokomotivy řady S200 české výroby nebo ruské TEM2. Podobně je to se „sergeji“ (resp. v Polsku „gagariny“) typu M62.
U PKP jsou tyto stroje s označením ST44 nasazovány již jen sporadicky s výjimkou dceřinné společnosti PKP-LHS, která provozuje širokorozchodné „gagariny“ ST44-2 na trati Hrubieszów Towarowy - Sławków Południowy (viz např.
Ro-La z ukrajinského Kyjeva do polského Slawkówa). Několik lokomotiv této řady je již od výroby v průmyslu, další stroje si pak pořizují soukromí dopravci především v Německu (v několika případech se jedná o „sergeje“ pocházející původně od Českých drah).
Poměrně známý je především „gagarin“ označený CTLR4C-001, zabezpečující vozbu vlaků firem Chem Trans Logistic (CTL) a rail4chem (R4C) přes německo-polskou hranici (nyní přes hraniční přechod Szczecin/Tantow). Jedná se o stroj, který pod označením M62-08 provozovala polská společnost Kopalnia Piasku Kotlarnia. Po jeho prodeji v roce 2000 vystřídal několik německých majitelů a od roku 2003 je provozován firmami CTL a R4C. Nynější podobu tohoto stroje dokumentuje snímek pořízený 22. března 2003 ve stanici Brzeg.
Mezi další firmy provozující soukromé „gagariny“ patří také Rail Polska či LOTOS Kolej a v letošním roce se k nim přidala i Kopalnia Piasku Szczakowa (KPS). Prvním „gagarinem“ této společnosti je stroj M62‑1663. Jedná se původně o lokomotivu 781.448, která byla u ČD zrušena 4. 11. 1999 a v lednu následujícího roku byla prodána německé firmě Eisenbahn-Betriebs GmbH (EBG). V Německu vystřídala pod různým označením několik majitelů až byla v roce 2003 prodána do Polska. Zmiňovaný stroj, nyní již v novém nátěru KPS, je zachycen na snímku pořízeném 4. dubna 2004 ve stanici Jęzor Centralny JCA (součást rozsáhlé vlečkové sítě KPS).
|
Text Petr Štefek, horní foto Jacek Chiżyński, dolní foto Andrzej Kabała
|