Lokomotivy řady EM10 určené pro posun a lehkou traťovou službu byly v počtu čtyř kusů vyrobeny firmou Zakłady im. Hipolita Cegielskiego v Poznani pro Polskie Koleje Państwowe (PKP). Stroje vyrobené v roce 1990 (EM10‑101, EM10‑102) získaly trakční měniče ČKD Elektrotechnika, další dva kusy vyrobené o rok později (EM10‑001, EM10‑002) pak byly vybaveny trakčními měniči polské výroby. Později byly v rámci unifikace dosazeny české měniče i do strojů č. 001 a 002.
V letošním roce prodělaly všechny čtyři stroje poměrně zásadní modernizaci ve společnosti ZNLE Gliwice. Původní pulzní měniče byly nahrazeny novými měniči s prvky IGBT a procesorovým řízením a diagnostikou. V souvislosti s tím byl dosazen i nový hlavní vypínač typu DCU-800 a nová bleskojistka, nové elektronické nabíječe sítě 110 V DC (též s IGBT prvky) a měniče pro síť 240 V DC (napájení vlakového zabezpečovače). Součástí úprav je i zabudování nového pultu strojvedoucího s displeji řídícího systému a elektronickými rychloměry. Na závěr byla lokomotiva opatřena polyuretanovým nátěrem s antigraffiti úpravou.
První dvě lokomotivy - EM10‑02 (ex EM10‑002) a EM10‑03 (ex EM10‑101) - byly dokončeny v dubnu 2004 a nyní (červen) se ještě nacházejí v ZNLE Gliwice. Na lokomotivách EM10‑01 (ex EM10‑001) a EM10‑04 (ex EM10‑102) jsou prováděny dokončovací práce. Zatím není známo, kam je jejich provozovatel - PKP Cargo - nasadí do provozu.
Na snímku z 13. dubna 2004 se představuje lokomotiva EM10‑02 krátce po ukončení modernizace.
Text Petr Štefek, spolupráce Milan Šrámek, foto Marcin Kijek
|