SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Březen 2005

Stavební práce na přeložce úseku II. koridoru v Třebovickém sedle
Po odtání sněhu se v polovině března opět naplno rozběhly stavební práce na přeložce úseku II. koridoru v Třebovickém sedle. To původně překonávala trasa bývalé Olomoucko-pražské dráhy 512 metrů dlouhým dvoukolejným vrcholovým tunelem, postaveným v letech 1842 až 1845. Nikdy v něm však dvě koleje položeny nebyly. Díky neustálým problémům s nestabilními jíly a prosakující vodou byl už v roce 1866 tunel opuštěn a vlaky začaly jezdit po přeložené trase procházející sedlo jižněji a ve větší nadmořské výšce v otevřeném zářezu společně s později vybudovanou kolejí Moravské západní dráhy. V rámci zdvoukolejnění úseku Rudoltice v Čechách - Třebovice v Čechách byly v roce 1931 a 1932 z tunelu odstraněny závaly a původní ostění tubusu bylo zpevněno věstavěním nové klenby z kamenných kvádrů v jednokolejném profilu. Tím vzniklo v českých zemích nezvyklé vedení dvou traťových kolejí po oddělených tělesech, přičemž sklonově méně náročnou trasou tunelem jezdily do sedla vlaky z moravské strany, kde je výrazně větší převýšení.
Zejména s ohledem na nestabilní tercierní jíly s písčitými proplástky a vysokou hladinu spodní vody zde byl projekt průchodu koridorové tratě Třebovickým sedlem opakovaně přepracováván. V návrhu byly varianty od širokého zářezu, rozšíření stávajícího tunelu v otevřené stavební jámě až po nový 550 metrů dlouhý tunel souběžně vedoucí jižně vedle původního. Nakonec bylo zvoleno kompromisní řešení hlubokého zářezu oboustranně zpevněného milánskými stěnami. Ten bude v nejhlubší části, kde nová trasa prochází šikno nad starým tunelem, zaklenut betonovou deskou a částečně zasypán zeminou. Vznikne tak v podstatě nový 95 m dlouhý tunel obdelníkového profilu. Kromně větší tuhosti se tím usnadní průchod pozemních komunikací nad tratí a vznikne biokoridor umožnující živým organismům přirozenou migraci Třebovickým sedlem. Rozsáhlejší přeložka vzniká také nad obcí Damníkov v místě směrově i výškově nevyhoujícího křížení původních tras. Nové těleso společné pro obě traťové koleje propojí v upravené niveletě jejich severní části. Železniční doprava v tomto úseku se tak v podstatě vrátí do původní polohy z roku 1866. Zemní práce zde byly z velké části dokončeny již v závěru minulého roku.
Zatím byl největší objem stavebních prací soustředěn mimo stávající trasy. Probíhají jen krátké výluky a provoz je mezi Třebovicí a Rudolticemi veden v obou traťových kolejích. Podle aktuálního plánu by měla být 8. 4. 2005 zahájena dlouhodobá výluka 2. traťové koleje a doprava bude až do zahájení jedkolejného provozu v přeložené trase vedena mezistaničně pouze vrchní trasou zářezem. Tím bude také podruhé, a tentokráte již navždy, ukončen provoz v nejstarším železničním tunelu v České republice. V budoucnu by měl sloužit jako odvodňovací štola. První vlak by měl po nové trase projet někdy začátkem srpna (viz Zkušební úsek pevné jízdní dráhy).
Na fotografiích z 20. března 2005 je vidět vyústění zářezu na třebovické straně se vznikajícím západním portálem (horní foto). Dolní snímek zachycuje postup prací na vychodní části sedla.
Text a foto Petr Nohel
 
 
 
 
24. 11. 2024 © SPŽ 0 Verze 1.3