V roce 1996 začal Dopravní podnik hlavního města Prahy s obnovou parku lokomotiv pro posun v depech a údržbu tratí pražského metra. Do roku 2002 bylo dodáno celkem 17 lokomotiv řady 797.8, rekonstruovaných z původních lokomotiv řady 701 - 703, které zde nahradily dosluhující stroje řady 703.5. Lokomotivy byly vybaveny spalovacím motorem Liaz M 1.2C M 640 SE, splňujícím emisní limity pro práci v tunelech metra. Spalovací motor o výkonu 242 kW pohání trakční alternátor Siemens Drásov 1FC2 284, ze kterého je po usměrnění napájen jeden trakční motor TE 005. Trakční motor pak pomocí kardanových hřídelí a převodovek pohání obě nápravy vozidla. Maximální rychlost vozidla je 40 km/h, hmotnost 26 t.
V roce 2005 projevil zájem o podobné vozidlo pro metro i budapešťský dopravní podnik Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV). Vzhledem k dostatečnému počtu svých vozidel odprodal pražský dopravní podnik za tímto účelem lokomotivu 797.803 (JLS 96-023) holdingu ČMKS, který provedl v červnu a červenci 2005 v Jihlavské lokomotivní společnosti (JLS) její celkovou opravu a další nezbytné úpravy související s provozem v Maďarsku. Na závěr byla opatřena i novým nátěrem dle přání zákazníka.
Oprava byla dokončena v polovině července a 21. 7. 2005 byla lokomotiva předána zákazníkovi. V pondělí 25. 7. došlo k odeslání lokomotivy z Jihlavy do Budapešti na speciálním automobilovém návěsu. Přeložení z kolejí na návěs zajistily dva automobilové jeřáby. V budapešťském metru bude lokomotiva provozována pod označením METRO 007.
Na fotografii ze dne 22. 7. 2005 se představuje stroj 797.803 v novém nátěru v areálu JLS Jihlava, již připravený k expedici do zahraničí.
Text a foto Daniel Brabenec
|