Společnosti Siemens a Stadler Rail pokračují v dodávkách jednotek řady RABe 514 z rodiny Desiro pro švýcarské dráhy SBB‑CFF‑FFS. Na jejich výrobě se podílí zejména závod Siemens Kolejová vozidla v pražském Zličíně.
Souprava této příměstské jednotky se skládá ze čtyř patrových vozů (dva čelní hnací + dva vložené nemotorové) a je schopná dosáhovat rychlosti až 140 km/h. Uspořádání stanoviště je podobné jako u vozidel rodiny Desiro dodávaných do Německa, proto má - na rozdíl od švýcarských zvyklostí - umístěn brzdič vpravo. Objednáno je celkem 35 souprav s opcí na dalších 25 kusů, přičemž dodávka objednaných jednotek má být dokončena v roce 2008.
První souprava 514.003 byla veřejnosti představena na nádraží Zürich HB 2. prosince 2005. Tatáž jednotka pak byla začátkem ledna 2006 přepravena do rakouského Floridsdorfu, kde probíhají zkoušky v klimatické zkušebně Arsenal. Po jejich ukončení by měla být od března nasazena na první zkušební jízdy v údolí Thur (mezi stanicemi Weinfelden a Romanshorn). Nasazení prvních jednotek do provozu s cestujícími se předpokládá od května a to na lince S14 (Zürich - Uster - Wetzikon - Hinwil). Až bude dodáno 20 kusů jednotek, měly by být nasazeny na lince S5 (Rafz/Niederweningen - Oberglatt - Zürich - Uster - Wetzikon -
Rapperswil - Pfäffikon SZ), následujících 15 kusů pak na S7 (Winterthur - Kloten - Zürich - Meilen - Rapperswil). Vzhledem k německému ovládacímu pultu budou na jejich vozbu nasazeni curychští strojvedoucí ze skupiny ICE, tj. ti kteří nyní jezdí s jednotkami ICE-T do Singenu a s ICE 401 do Basileje.
Na snímcích pořízených 10. ledna 2006 ve stanici Salzburg Gnigl je zachycena jednotka RABe 514.001 zařazená ve vlaku 92041 se strojem 1016.031 ÖBB v čele.
Text Matthias Haag, foto Kajetan Steiner, spolupráce Petr Štefek
|