SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               


Duben 2006

Ukončení provozu na vlečce SaZ z Přibyslavi do Sázavy u Žďáru
O víkendu 22. a 23. dubna byl ukončen posledními jízdami pro veřejnost provoz na vlečce firmy SaZ vedoucí z Přibyslavi do Sázavy u Žďáru. Tím došlo po necelých 108 letech k zastavení provozu na poslední dochované části bývalé místní dráhy Německý Brod - Moravský Žďár (dnešní Havlíčkův Brod a Žďár nad Sázavou). Tento úsek byl po dostavbě souběžné dvoukolejné hlavní trati z Brna do Havlíčkova Brodu v roce 1953 předán železničnímu vojsku, které v Sázavě vybudovalo základnu a trať využívalo kromě přesunu svých vozidel především k výcviku vojáků. Po zrušení železničního vojska roku 1992 přešel jeho majetek na společnost Stavební obnova železnic.
Již při působení železničního vojska se na Sázavu dostaly zajímavá vozidla, která měla sloužit nostalgickému provozu (např. parní lokomotiva Princ Erich z roku 1880). Od roku 1997 zde začal působit Klub přátel kolejových vozidel Brno (KPKV), který se stal provozovatelem drážní dopravy na vlečce. Postupně zde obnovil příležitostnou osobní dopravu a trať po mnoha desetiletích vrátil jako muzejní pod číslem 903 do celostátního jízdního řádu.
Rozlučkové jízdy s touto tratí byly uspořádány ve spolupráci s Výtopnou Zlíchov. Všechny vlaky byly vedeny nedávno zprovozněnou parní lokomotivou 213.902 (BN 200), určenou pro vlečkový provoz. V sobotu probíhaly jízdy pro fotografy se smíšeným vlakem. V neděli byl vypraven jeden pár vlaků pro širokou veřejnost z okolí tratě, do kterého se i přes zvýšenou kapacitu soupravy (největší v novodobém provozu) všichni zájemci o jízdu vlakem nevešli. Následující víkend proběhlo stěhování vozidel a odvoz majetku KPKV, čímž byl ukončen provoz na této jedinečné dráze.
I když KPKV pořádal každoroční víkendové brigády na údržbu dráhy, nebylo jimi možné nahradit minimální investice ze strany vlastníka a odvrátit tak postupné chátrání. Současný majitel, firma Stroje a zařízení (SaZ), nemá zájem nadále dráhu provozovat, protože další provoz by vyžadoval rozsáhlejší investice především do mostů a několika přejezdů. Doslova za pět minut dvanáct se zdají snahy okolních měst a obcí o záchranu této dráhy. V této době probíhá ustavení svazku měst a obcí z okolí tratě, na které by měla navázat jednání o odprodeji dráhy do vlastnictví svazku obcí. Firma SaZ se rozhodla vlečku prozatím zakonzervovat. Zda se podaří obnovit příležitostnou výletní dopravu po této dráze, vedené malebným údolím horního toku řeky Sázavy, zatím není jisté. Podařilo se však prozatím oddálit její ohlášenou fyzickou likvidaci.
Na fotografii z 22. 4. 2006 je zachycen nad obcí Sázava u Žďáru smíšený historický vlak v čele s lokomotivou 213.902.
Text Martin Elstner, foto a spolupráce Petr Nohel
 
 
 
 
7. 12. 2025 © SPŽ 0 Verze 1.3