|
Červen 2006
Prototyp jednotky ETR 600 firmy Alstom
|
|
|
Dne 7. června 2006 dorazil na území České republiky prototyp jednotky ETR 600 firmy Alstom - tzv. „Pendolino Nuovo“, určený pro společnost Trenitalia. Souprava odjela z italského Savigliana po trase Milano, Brenner, Innsbruck, Salzburg a Linz. Obdobně byla uskutečňována přeprava jednotek řady 680 ČD. Cílem této nové jednotky byl železniční zkušební okruh u Cerhenic. Jednotka bude na EZ Cerhenice oživována na jednotlivých napájecích systémech, součástí tříměsíčního pobytu bude také absolvování typových zkoušek (např. trakční, hlukové, vibrační atd.)
ETR 600 je souprava IV. generace rodiny vysokorychlostních naklápěcích jednotek „Pendolino“, plně splňující TSI-HS (Technical specification for interoperability - High speed). První vlaky jsou určeny pro společnosti Trenitalia a Cisalpino, kdy soupravy pro Trenitalia umožňují jízdu pod napájecími systémy 3 kV ss a 25 kV / 50 Hz, zatímco vlaky pro Cisalpino jsou navíc schopny jízdy na systému 15 kV, 16,7 Hz a jsou tedy v třísystémovém provedení obdobě jako soupravy řady 680 ČD. Jednotky pro společnost Cisalpino budou mít také restaurační vůz, na rozdíl od bistra u jednotek pro společnost Trenitalia. Nová „Pendolina“ dosahují maximální rychlosti 250 km/h, maximální výkon je 5 500 kW a jsou vybavena naklápěcím systémem TILTRONIX. Jednotky jsou v sedmivozovém provedení, kdy čtyři vozy jsou motorové (M) a každý je vybaven trakčním měničem typu ONIX s maximálním výkonem 1 400 kW, jenž je osazen vodou chlazenými IGBT prvky. Vždy dva trakční vozy tvoří spolu s transformátorovým vozem (T) trakční jednotku. Vlaky jsou v rámci interoperability vybaveny zabezpečovacím systémem ERTMS (European Rail Traffic Management System) druhé úrovně s komunikací pomocí GSM-R. Kromě evropského zabezpečovače ETCS je ETR 600 vybaveno dalšími systémy viz tabulka.
Společnosti Trenitalia a Cisalpino objednaly celkem 26 souprav. Italskému dopravci Trenitalia bude dodáno v tomto roce 12 vlaků, dalších 14 souprav pro švýcarské Cisalpino bude v provozu až v roce 2007.
Na snímku z 6. 6. 2006 se představuje jednotka ETR 600 u zastávky Salzburg-Kasern, kde byla přepravována lokomotivou 1144.269 ÖBB jako vlak č. 49580.
|
TRENITALIA |
CISALPINO |
Složení vlaku |
M+M+R+T+T+M+M |
Napájecí systém |
3 kV |
3 kV |
25 kV / 50 Hz |
25 kV / 50 Hz |
|
15 kV / 16,7 Hz |
Maximální rychlost |
250 km/h |
Maximální výkon |
5 500 kW |
Maximální zrychlení (0 - 40 km/h) |
0,48 m/s2 |
Maximální nevyrovnané zrychlení |
2 m/s2 |
Délka vlaku |
187,4 m |
Šířka vozu |
2,83 m |
Vzdálenost otočných čepů |
19 m |
Výška podlahy na TK |
1,26 m |
Hmotnost vlaku plně obsazeného cestujícími |
443 t |
450 t |
Maximální hmotnost na nápravu |
17 t |
Počet sedadel pro cestující |
432 |
431 |
Zabezpečovací systém |
ERTMS, SCMT |
ERTMS, SCMT, ZUB, LZB, PZB, SIGNUM |
Text Pavel Větříšek, foto Kajetan Steiner
|
|
|
|