|
Září 2006
Stroj 1216.050 vytvořil nový rychlostní rekord elektrické lokomotivy
|
|
|
|
V sobotu 2. září vytvořila lokomotiva „Taurus“ 1216.050 společnosti Siemens nový rychlostní rekord pro elektrickou lokomotivu na nové vysokorychlostní trati Ingolstadt - Norimberk. Vyvrcholilo tak snažení společností Siemens, DB a ÖBB pokořit více jak půlstoletí starý rekord. Jeho hodnotu 331 km/h stanovila 28. března 1955 na trati Bordeaux - Dax francouzská lokomotiva (SNCF) CC7107 a 29. března 1955 taktéž stroj SNCF BB9004.
Pro absolvování tohoto pokusu byla vybrána lokomotiva 1216.050 určená pro ÖBB, kde bude označena jako 1216.150, protože se jedná o provedení B. Výrobce Siemens ji dočasně používá jako zkušební vozidlo. Z toho vyplývá, že pro zkoušku byl vybrán běžný sériový stroj. Ten byl pro účely zkoušky vybaven speciálními měrnými podvozky, sběračem elektrického proudu a také byl odstraněn přední pluh. Dále byla lokomotiva opatřena speciálním šedým nátěrem s logy jednotlivých firem, podílejících se na této zkoušce, mezi nimiž nechyběl ani český výrobce železničních dvojkolí - Bonatrans Bohumín. Dominantou na skříni Taurusu velký nápis „Vmax 3“, doplnění chybějící dvou číslic bylo připraveno po uskutečnění zkoušky ve stanici Allersberg.
K první jízdě vyjela lokomotiva s měřícím vozem ze stanice Kinding. Již během této jízdy byl překonán dosavadní rekord hodnotou 344 km/h, druhá zkušební jízda stanovila novou maximální rychlost pro elektrické lokomotivy na 357 km/h. Ve stanici Allerberg byl nátěr Taurusu doplněn číslicemi 5 a 7, aby pouhým příjezdem do stanice Kinding, kde již čekali novináři a televizní štáby, oznámil novou hodnotu maximální rychlosti a hlavně pokoření starého rekordu.
Ve stanici Kinding byla uspořádána výstava lokomotiv 541.004 (SŽ), 1116.250 „Mozart“ (ÖBB), E03 001, EuroSprinter ES64P 001 (ex 127.001) a obě rekordmanky z roku 1955 - CC7107 a BB9004 (SNCF).
I když byl přepsán rychlostní rekord, jedná se pouze o hodnotu pro elektrické lokomotivy. Držitelem světového rekordu pro konvenční železniční vozidlo je od roku 1990 francouzská jednotka TGV Atlantique 325 s rychlostí 515,3 km/h.
Na horním snímku z 2. 9. 2006 jede lokomotiva 1216.050 s měřícím vozem vstříc novému rychlostnímu rekordu v úseku Kinding - Allersberg. Na spodním snímku je bočnice Taurusu po úspěšně absolvované zkoušce s nápisem „Vmax 357 km/h“.
Text Pavel Větříšek, foto Michael Rother
|
|
|
|