SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Prosinec 2006

Prototyp motorové jednotky řady 813 ZSSK na okruhu u Cerhenic
V závěru roku 2006 se podrobil typovým zkouškám na ZC VUZ ve Velimi prototyp slovenské motorové jednotky řady 813/913.001 ZSSK. Prototypová jednotka vznikla rekonstrukcí dvou přípojných vozů řady 011. ZSSK se tak vydaly podobnou cestou jako ČD a MÁV (česká řada 814/914 nebo maďarská 6312), tedy rekonstrukcí původních strojů řady 810 (resp. Bzmot) a přípojných vozů řad 010, resp. 011. Výroba se uskutečnila v ŽOS Zvolen, kde jsou nyní také dokončovány poslední motorové vozy řady 812, ze kterých v hlavních celcích řada 813/913 vychází.
Motorová jednotka je tvořena motorovým a řídícím vozem, které vzájemně spojuje pevné spřáhlo a široký přechodový měch, umožňující pohodlný průchod mezi oběma vozy (podobně je řešena i maďarská jednotka, na rozdíl od ztíženého přechodu u české „Regionovy“). Dále má jednotka 813/913, na rozdíl od maďarského provedení, prosklené posuvné dveře oddělující prostor pro cestující od nástupního prostoru a prostoru přechodového měchu, nemá však klimatizaci prostoru pro cestující. Jednotka je řešena bez nízkopodlažní části a v obou vozech je v prostoru středního nástupního prostoru vytvořen prostor pro přepravu kol v kombinaci se sklopnými sedáky. Oddíly pro cestující odpovídají řadě 812, kdy uspořádání sedadel je 2+2 proti sobě. WC není vakuové a nachází se v motorovém voze se vstupem z nástupního prostoru. Obě stanoviště strojvedoucího jsou klimatizována.
Pohonnou jednotku tvoří spalovací motor MAN D 2866 LUE 621 o jmenovitém výkonu 275 kW, spojený přes pružnou mechanickou spojku s hydromechanickou převodovkou VOITH Diwa 864.3, kdy hnaná je vnitřní náprava a uspořádání dvojkolí je tedy 1’A‘+1‘1‘. Maximální rychlost jednotky je 90 km/h.
Fotografie z 11. prosince 2006 zachycují motorovou jednotku 813/913.001 při trakčních zkouškách na malém železničním okruhu zkušebního centra VUZ, kdy jako zátěž posloužila lokomotiva 709.401 ČMKS.
Text Daniel Brabenec, spolupráce a foto Jiří Konečný
 
 
 
 
3. 5. 2024 © SPŽ 0 Verze 1.3