5. října proběhlo na hlavním nádraží ve Vilniusu slavnostní předání první lokomotivy z 34kusové série strojů typu ER20 CF, které pro litevské železnice Lietuvos geležinkeliai (LG) vyrábí Siemens Transportation Systems. První stroj nese označení ER20-001 a po svém dokončení byl z výrobního závodu v Mnichově přepraven na normálněrozchodných podvozcích do německého přístavu Mukran. Tam byly pod lokomotivu zavázány již širokorozchodné podvozky (přístav je vybaven i širokorozchodnými kolejemi) a na počátku září byl stroj přepraven lodí do do litevského přístavu Klaipėda. Po vylodění byla lokomotiva přepravena do depa Radviliškis, kde probíhaly její první zkušební jízdy. Jejím domovským depem by však měl být Vilnius.
Lokomotivy řady ER20 CF jsou na rozdíl od předchozích lokomotiv rodiny Eurorunner šestinápravové a mají hmotnost 138 tun. Spalovací motor má jmenovitý výkon 2000 kW a maximální rychlost 120 km/h. Rozjezdová tažná síla na obvodu kol činí 450 kN, trvalá 360 kN. Tyto trakční vlastnosti umožňují lokomotivám ER20 CF spřaženým ve dvojicích dopravu vlaků o hmotnosti až 6000 tun, přičemž v současnosti mohou dvojice „sergejů“ LG odvézt vlaky o hmotnosti jen 4000 tun. Lokomotiva je vybavena ruským vlakovým zabezpečovačem KLUB-U. Jistou zajímavostí je dosazení WC.
Smlouva na dodávku 34 kusů těchto lokomotiv v celkové hodnotě 123 mil. EUR s opcí na dalších 10 kusů byla podepsána v roce 2005 a všechny lokomotivy mají být zákazníkovi dodány do konce dubna 2009. LG je plánuje nasadit v tranzitní nákladní dopravě z Běloruska do přístavu Klaipėda a ruské Kaliningradské oblasti.
Snímek z 5. října dokumentuje lokomotivu ER20-001 LG na vilniuském hlavním nádraží po slavnostním „roll-outu“.
Text Petr Štefek, foto Michał Grobelny (Rynek Kolejowy)
|