|
Říjen 2007
Zahájení dodávky nízkopodlažních tramvají Škoda 13T pro Brno
|
|
|
|
V první polovině září tohoto roku zahájila Škoda Tranportation realizaci dodávky pětičlánkových nízkopodlažních tramvají Škoda 13T pro Dopravní podnik města Brna. První z dvaceti objednaných tramvají se na svoji cestu z plzeňského závodu do brněnské vozovny v Medlánkách vydala ve večerních hodinách 10. září 2007, naložená na silničním trajleru Goldhofer firmy APB Plzeň. Do Brna pak nadrozměrný transport dorazil následujícího dne v ranních hodinách a během dopoledne tramvaj poprvé dosedla na brněnské koleje. V následujících dnech proběhlo doškolení obsluhujícího personálu a dovybavení vozu, mimo jiné výhybkovým kontaktorem, tzv. „brnkátkem“, typickou součástí všech brněnských tramvají. Za účasti hasičského záchranného sboru se také uskutečnil nácvik nakolejení vozidla.
Na svoji první jízdu brněnskými ulicemi se vůz, nyní už i se svým evidenčním číslem 1901, vydal 13. září. Prvotním účelem této jízdy bylo vykonání technicko-bezpečnostní zkoušky (TBZ). Po jejím úspěšném vykonání byl povolen zkušební provoz vozidla. V následujících dnech vůz v nočních hodinách projel celou brněnskou tramvajovou síť za účelem profilové zkoušky a odladění software pro brněnské podmínky. Po těchto úpravách bylo nutno vykonat opakovanou TBZ.
Oficiální představení nové tramvaje veřejnosti a médiím proběhlo ve čtvrtek 20. září na brněnském náměstí Svobody v rámci programu Evropského týdne mobility a akce „Den bez aut“. Novému přírůstku ve vozidlovém parku DPMB zde požehnal opat augustiniánského kláštera na Starém Brně Lukáš Evžen Martinec a tramvaj byla primátorem města a ředitelem DPMB pokřtěna jménem Adélka, které pro ni vybrali zaměstnanci brněnského dopravního podniku.
V nabitém programu „Adélky“ pak následovaly typové zkoušky nutné pro vydání průkazu způsobilosti. Technici výrobce je začali provádět v týdnu od 24. září, nejprve instalací potřebné měřící aparatury. V následujících dnech byl vůz k vidění v ulicích města s podivnou „výzdobou“ v salonu pro cestující, kterou představovala instalovaná aparatura s množstvím komunikačních kabelů. Na několik dní ještě přibylo závaží, simulující obsazení vozidla cestujícími. Zkouška zkratem se z provozních důvodů konala v noci v úseku mezi zastávkami Výstaviště a Lipová. V současné době (polovina října 2007) má vůz za sebou spolehlivostní zkoušku, po níž bude následovat zpracování potřebných podkladů pro schválení typu Drážním úřadem. Nasazení do provozu se plánuje po vyřízení všech potřebných dokumentů v průběhu listopadu 2007. V letošním roce obdrží brněnský dopravní podnik ještě jeden vůz. V příštím roce a v roce 2009 po čtyřech vozech, v letech 2010 a 2011 pak pět vozů ročně.
Horní fotografie pořízená 13. září zachytila na brněnském „wimbledonu“ v ulici Nové sady vůbec první jízdu tramvaje 13T v rámci TBZ. Dolní fotografie z 8. října zobrazuje interiér vozu během nočních zkoušek poblíž výstaviště, kdy byl „ozdoben“ měřící aparaturou a dalším vybavením. Patrné jsou také kolejnice, které simulovaly obsazení vozu cestujícími.
Text Radomír Žídek a Jan Palán, foto Radomír Žídek
|
|
|
|