Lokomotivy řady 150 a 151 v GVD 2010/2011
Dne 12. prosince 2010 vstoupí v platnost jízdní řád 2010/2011 a již tradičně s příchodem nového jízdního řádu se stručně zaměříme na provoz nejrychlejších a nejvýkonnějších elektrických lokomotiv Českých drah - řad 150 a 151. Tento pomyslný čestný „trůn” si lokomotivy původního označení E 499.2 drží i nadále, protože provozní nasazení lokomotiv řady 380 v čele vlaků osobní dopravy je prozatím odloženo a uvidíme, jestli stihnou zahájení nového GVD.
České dráhy postupně zavádějí na svá vozidla korporátní design, jehož autorem je designové Studio Najbrt. Lokomotivy 151.027, 150.226 a 151.008 byly nalakovány podle první verze (viz Unifikované barevné řešení hnacích vozidel ČD). Po nevalných provozních zkušenostech byl rám hnacích vozidel a střecha nově lakovány odstínem umbra šedá. Druhé barevné řešení bylo aplikováno na lokomotivy 150.213 a 151.020. U lokomotivy 151.004 byla použita třetí verze korporátního designu vozidel ČD, která se odlišuje použitím barvy v odstínu safírově modrá v prostoru pozičních světel.
Začátkem března 2010 se vrátila z DPOV PSO Přerov lokomotiva 150.226, která absolvovala vyvazovací opravu. V rámci periodické opravy prodělala také úpravy, jejímž cílem bylo zvýšení maximální rychlosti na 140 km/h. Tímto se uzavřel téměř čtyřletý cyklus, který prodělaly všechny lokomotivy řady 150 (viz Lokomotivy řady 150 a 151 v GVD 2009/2010). Lokomotiva 150.209 byla jako první „dvojka“ vybavena zařízením pro měření spotřeby elektrické energie. V průběhu právě končícího roku byla lokomotiva 151.008 přistavena k provedení hlavní opravy v DPOV PSO Přerov. 151.008 byla poslední z původní řady E 499.2, která byla stále vybavena mezikontrolerem. V rámci hlavní opravy byla ve spolupráci s ČMŽO Přerov vybavena statickým nabíječem a výkonnou klimatizací stanoviště strojvedoucího (viz Modernizace lokomotivy 151.008).
Lokomotivy řady 151 budou nasazeny ve dvou turnusových skupinách 101 a 102. Na rozdíl od GVD 2009/2010 bude řada 151 zajíždět také na železniční síť ŽSR. Šestidenní TS 101 převážně zabezpečuje vozbu vlaků vyšší kvality InterCity a EuroCity mezi Prahou a Bohumínem. Na vlacích 148/149 budou tyto lokomotivy zajíždět do Žiliny. Lokomotivy zařazené do třídenní turnusové skupiny 102 budou zabezpečovat vozbu do Přerova, Vsetína, Otrokovic a Starého Města u Uherského Hradiště. Sporadicky se podívají v čele vlaků 128/129 až do východoslovenských Košic. V pracovní dny bude rychlíková lokomotiva řady 151 použita k vedení osobního vlaku 9903 v úseku Praha-Radotín - Praha hl. n.
Turnusová skupina 103 je určena pro 10 modernizovaných lokomotiv řady 150. „Dvojky“ se opět po dlouhé době podívají na sever do Ústí nad Labem v čele R 440 „Excelsior“ a chebských rychlíků 607/608, 612/613, 616/617 a 619. V novém grafikonu zůstává vozba vlaků do Starého Města u Uherského Hradiště, Vsetína či Horní Lidče. Lokomotivy řady 150 budou také k vidění v čele ranního osobního vlaku 3243 z Valašského Meziříčí do Horní Lidče. „Dvojky“ se opět podívají z Prahy přes Nymburk do Hradce Králové s rychlíkem 967. Z Hradce Králové pokračují v čele R 629 do Pardubic a dále do Vsetína. Na vlacích 129/440 a 441/220 se řada 150 podívá také na Slovensko, a to do Žiliny. Vlaky 445/120 vede pražská lokomotiva do východoslovenských Košic a vlaky 443/442 až do 740 km vzdálených Bánovců nad Ondavou. Mezi tímto obratem je česká lokomotiva využita k vedení vlaků 8906, 1901/1904 a 1905 v úseku Bánovce nad Ondavou – Košice.
Personální obsazení lokomotiv řady 150/151 zajišťují převážně strojvedoucí DKV Olomouc a jen velmi sporadicky „domácí strojvedoucí“ DKV Praha, z něhož se pod vrchním vedením depa pomalu ale jistě stává pouze „půjčovna lokomotiv“. Na několika vlacích se objeví také „rušnovodiči“ dopravce ZSSK. Po ukončení dodávek vícesystémových lokomotiv řady 380 je otázkou, jestli zůstanou všechny elektrické lokomotivy ve Vršovicích. Vzhledem k personálnímu obsazování může dojít k přestěhování některých lokomotiv či celé řady z depa pod Bohdalcem například do Bohumína.
Lokomotivy řady 150: 202, 203, 205, 209, 210, 213, 215, 221, 222, 224, 225, 226 Lokomotivy řady 151: 001, 004, 006, 007, 008, 011, 012, 014, 016, 019, 020, 023, 027 Text a foto Jan Kalivoda
| Oběhy lokomotiv řad 150 a 151 DKV Praha, PJ Praha Vršovice
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||