GVD 2002/2003 NA OPAVSKUNa tratě vycházející z Opavy přinesl nový grafikon několik podstatných změn v organizaci vlakové dopravy. Nejpodstatnější - a u cestujících zřejmě i nejvítanější - změnou se stalo zařazení tratí č. 316 (Opava východ – Ostrava-Svinov), 317 (Opava východ – Hlučín) a v podstatě také tratě 318 (Kravaře ve Slezsku – Chuchelná) do systému tzv. MS taktu. Na uvedených tratích jezdí osobní vlaky v denní době v hodinovém taktu, což bezesporu přispívá ke zkvalitnění dopravní obslužnosti.
Z hlediska nasazování hnacích vozidel se však na tratích 317, 318 a dále na tratích 314 (Opava východ – Svobodné Heřmanice) a 315 (Opava východ – Hradec nad Moravicí) nezměnilo vůbec nic. Osobní doprava na všech těchto tratích je plně v režii motorových vozů řady 810. Vozbu manipulačních vlaků na těchto lokálkách zabezpečují ve čtyřdenním oběhu lokomotivy řady 742 PJ Krnov z turnusové skupiny 733. Každá z těchto lokálek - vyjma trati do Chuchelné, která je zcela bez nákladní dopravy - je obsluhována jedním párem manipulačních vlaků v pracovních dnech.
Z hlediska nasazování hnacích vozidel je mnohem zajímavější situace i nadále na tratích 316 Opava východ – Ostrava-Svinov a 310 Opava východ – Olomouc hl. n. Proto se na tyto tratě podíváme trochu podrobněji.
Trať 316
Loňský prosinec znamenal konec zajíždění valašskomeziříčských "brejlovců" řady 754, resp. 750 do Opavy. Objevovali se zde v pracovních dnech na vlaku Os 3118 a obratovém Os 3439. Tento pár osobních vlaků znamenal v praxi poslední
zajíždění patrových jednotek Bpjo (nyní Btjo) do Opavy, byť jen velmi sporadicky v období výluk na trati 323, kdy - zjednodušeně řečeno - „nebyla po ruce jiná souprava“. Valašskomeziříčské stroje se na této trati objevují i nadále, avšak již v podobě podstatně méně oblíbených motorových vozů řady 842 (které přesto ve spojení například s mechanickými návěstidly německého typu ve stanici Štítina působí přinejmenším nezvykle), a to konkrétně na párech vlaků Os 3402/3429 a 3404/3406 společně s vozy Btax (ex Baafx). Velmi častým jevem je však náhrada lokomotivou 742 vybavenou zásuvkou pro napájení přívěsných vozů. Bližší informace k nasazování motorových vozů 842 DKV Valašské Meziříčí naleznete v článku GVD 2002/2003 POD BESKYDY.
Další řadou motorových vozů, které se zde vrátily do pravidelného provozu, jsou veteráni řady 830. Do nedávna se zde na výkonech určených řadě 843 objevovaly střídavě stroje 830.049 a 830.148, avšak poté, kdy na své „cestě smrti“ shořel motorový vůz 830.049, se zde v případě neschopnosti objeví některá z krnovských lokomotiv řady 742 se soupravou tří vozů Btx761 (ex Bix). "Motory" řady 843 na tuto trať zajíždějí nadále na všech přímých vlacích z Jeseníku, které jsou od prosince zařazeny do kategorie rychlíků. Dále je zde můžeme spatřit také v čele některých osobních vlaků.
Nasazování „zamračených“ řady 749 nadále spočívá ve vozbě více vytížených osobních vlaků. V pracovních dnech se zde střídají dva stroje na celkem devíti párech osobních vlaků, o sobotách a nedělích pak jezdí jeden stroj, který ma za úkol odvézt tři páry vlaků. Obrat Os 3443/3438 je v pátek záležitostí stroje z TS 703, který do Opavy přijede na R 825 z Olomouce. Nákladní doprava nezaznamenala - kromě změny dlouhodobě používaných čísel vlaků - podstatnější změny: o pracovních dnech a sobotách zde jezdí pravidelně tři páry nákladních vlaků v kategorii Pn, v neděli vyjíždí pouze jediný pár, vše v režii řady 749. Mezi Opavou a Hájem ve Slezsku jezdí v pracovních dnech a v neděli pár manipulačních vlaků, který je veden lokomotivou řady 742 z TS 733 a lokomotiva z téže turnusové skupiny zabezpečuje i vozbu manipulačních vlaků do Opavy-Komárova (v pracovních dnech a v sobotu).
Trať 310
Této malebné tratě se bohužel od prosince podstatně dotklo celosíťové omezování provozu klasických souprav.
Minulostí se v prosinci stalo i poslední každodenní nasazování „zamračených“ na páry spěšných vlaků 1720/1723 a 1722/1725 z Opavy do Olomouce a zpět. Všechny spěšné vlaky byly - stejně jako peážní spěšné vlaky do Jeseníku - i na této trati převedeny do kategorie rychlík a jejich vozba je nyní zajištěna motorovými vozy řady 843. Pouze v pátek se zde objeví „klasiky“ a sice na vlacích R 825 a R 935, aby se v neděli vrátily do Olomouce na vlacích R 826 a R 1422. Tyto dva páry vlaků jsou vedeny lokomotivami řady 749 z TS 703.
V rámci DKV Olomouc je turnusováno celkem 10 motorových vozů řady 843, z toho osm v Krnově a dva v Šumperku, přičemž šumperské stroje zajíždějí až do Ostravy-Svinova (na večerním vlaku Os 3409 z Jeseníku) a po přenocování v Opavě se pak přes Ostravu-Kunčice na obratu 3413/3400 vracejí do Šumperka.
I nadále je možno v Opavě spatřit olomoucké „hydry“ 851, které sem denně zavítají na vlacích Os 3501/3506, Os 3503/3508 a Os 3505/3510 a to spolu s vozy Btx761 (ex Bix). Na ostatní osobní vlaky jsou nasazovány motorové vozy řad 810 a 843.
Nákladní doprava zaznamenala drobné změny a to pouze z hlediska nasazení hnacích vozidel. Po roční přestávce se totiž vrátila řada 749 na pár manipulačních vlaků Mn 80830/80831 Krnov – Jindřichov ve Slezsku, Mn 80832/80833 Krnov – Město Albrechtice, dále na obsluhu vlečky ve Skrochovicích (Mn 80811/80812 Krnov – Skrochovice) a na večerní Pn 60120/61059 jedoucí
O vozbu nákladních vlaků mezi Krnovem a Olomoucí a obsluhu odbočných lokálek - vyjma trati do Vrbna pod Pradědem obsluhované strojem řady 740 OKD, Doprava - se dělí krnovské stroje řady 742 s olomouckými "zamračenými" 749.
Větší část vozby na hlavní trati zůstává doménou strojů řady 749, ale stále více jim "šlapou na paty" lokomotivy řady 742, které na manipulačních vlacích zajíždějí až do Moravského Berouna, v sobotu se na Pn 60140 dostanou až do Olomouce.
Podobná je situace na lokálkách: zatímco do Rýmařova a Břidličné zajíždějí stroje řady 749, Světlá Hora na trati do Malé Morávky je obsluhována lokomotivou 742. Na všech zmíněných výkonech plánovaných pro řadu 749 se v případě potřeby může objevit některá z provozních lokomotiv řady 750.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Text a neoznačené foto Petr Hinze, spolupráce Petr Štefek | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Oběhy lokomotiv řady 749 PJ Olomouc
Oběhy lokomotiv řady 742 PJ Krnov
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||