Achenseebahn
Achenseebahn je další z mnoha nádherných alpských tratí v Rakousku.
|
Lokomotiva č.1 ve stanici Eben 2.5.1998 |
Tato ozubnicová dráha se nachází v Bavorských Alpách ve spolkové zemi
Tyrolsko, přibližně 50 km severovýchodně od Innsbrucku. Výchozí stanice
dráhy je v Jenbachu (530 m n.m.), který leží na trati ÖBB Innsbruck - Wörgl.
Nádraží v Jenbachu je společné a navíc zde ještě končí úzkorozchodná trať (760 mm),
spojující Jenbach s 27 kilometrů vzdáleným Mayrhofenem. Podle říčky
Ziller, jejímž údolím trať vede, se také nazývá Zillertalbahn. V Jenbachu je
také depo s dílnami ozubnicové dráhy. Zubačka spojuje městečko Jenbach
s 6,8 km vzdáleným jezerem Achensee (930 m n.m.), kde trať končí u přístaviště
parníků Seespitz Bahnstation. Na trati jsou tři zastávky: Burgeck, Eben a
Maurach. Zajímavostí dráhy je částečně adhezní a částečně ozubnicový provoz.
V úseku Jenbach-Eben je ozubnicový provoz. Lokomotiva soupravu vytlačí, ve
stanici Eben soupravu objede a dále pokračuje v čele soupravy do stanice
Seespitz, již s adhezním pohonem. Trať je v provozu od května do konce října, denně
zde jezdí tři páry vlaků a v hlavní sezoně (červen-září) až sedm párů.
Historie této železnice začíná už v minulém století, kdy
25. 7. 1886 obdržel předběžnou koncesi na stavbu železnice rakousko-maďarský generální konsul
Theodor Freiherr von Dreyfus. Projekt tratě vypracoval inženýr Heinrich
Schröder z berlínké firmy Soenderop & Co. Tato firma projektovala také
Gaisbergbahn v Salzburku. Na podzim roku 1886 byly plány na stavbu trati
předány na ministerstvo obchodu. Místní obyvatelé však výstavbě železnice
|
Lokomotiva č.1 stoupá ze stanice Jenbach 2.5.1998 |
k jezeru moc nakloněni nebyli. O opaku je přesvědčil opat místního
kláštera benediktínů Konrad Widauer. Důvod byl prostý, klášter s pomocí
německého kapitálu provozoval na jezeře paroplavbu, takže železnice by
umožnila větší příliv turistů do této oblasti. A tak 1. 9. 1888 Jeho
Veličenstvo Císař Franz Josef vydal koncesi na stavbu a provozování
úzkorozchodné železnice z Jenbachu přes Eben a Maurach k jižnímu cípu jezera
Achensee. Koncese byla vydána na 90 let, přičež prvních 20 let byl
provozovatel osvobozen od placení daní. Financování celého projektu
zajistil magdeburský velkoprůmyslník Hermman Gruson a berlínský bankovní dům
Schlesinger & Trier. Ti později vytvořili akciovou společnost Achensee.
Výstavba trati začala 1. 11. 1888 a za šest měsíců byla hotova. První zkušební
jízda proběhla 15. 4. 1889 a 4. 6. 1889 proběhla technicko policejní zkouška celé
trati. Do provozu byla trať uvedena 6. 6. 1889. Maximální stoupání na trati
je 160 a minimální poloměr oblouku 100 m. Železnice je opatřena ozubnicí
švýcarského inženýra Konrada Riggenbacha. Původně trať končila půl kilometru
od jezera a teprve v roce 1916 byla prodloužena až k přístavišti parníků.
Původní vozový park tvořily čtyři parní lokomotivy, šest osobních vozů a
tři nákladní vozy. Parní lokomotivy vyrobila v roce 1889 Wiener
Lokomotivfagriks-AG. Floridsdorf, s výrobními čísly 701-704. (u nás U 29.0
na Štrbě 1888-1932). Lokomotivy kromě výrobních čísel obdržely také jména:
- No. 701 Theodor {Dreyfus}
- No. 702 Hermman {Gruson}
- No. 703 Carl {Schlesinger}
- No. 704 Georg {Soenderop}
Lokomotiva č. 4 byla během II. světové války rozebrána na náhradní díly, takže
dnes jsou v Jenbachu pouze tři stroje. Lokomotiva vážící 18,26 t je
vybavena dvouválcovým parním strojem o výkonu 130 kW. Lokomotivy jsou vybaveny
několika brzdovými systémy, vedle protitlaké brzdy je to pásová brzda a
špalíková brzda. Otevřené dvounápravové osobní vozy vyrobila v roce 1890 firma
Wietzer Graz. Osobní vozy č. 5 a č. 6 jsou mladší, z roku 1903 resp.
1907. Oba vozy prošly v roce 1989 komplexní rekonstrukcí. Novým majitelem dráhy
se v roce 1924 stala firma TIWAG, což je zkratka tyrolských vodních elektráren,
jejichž většinovým podílníkem je město Innsbruck. Poslední velkou investicí této
společnosti do železnice byla její komplexní rekonstrukce v roce 1982.
|
Lokomotiva č.1 v přístavu u jezera Achensee 2.5.1998 |
|