Zubačka Štrba - Štrbské Pleso
Jak už z názvu vyplývá, nalézá se tato ozubnicová dráha v jedné
z nejkrásnějších části země našich východních sousedů. Přesněji řečeno na
Slovensku ve Vysokých Tatrách.
Trať o rozchodu 1000 mm měla délku 4,75 km, přičemž délka Riggenbachovy ozubnice činila 4,09 km. Nejmenší poloměr oblouků byl 120 m a největší stoupání 127 (mapa). Výškový rozdíl mezi koncovými stanicemi stanicemi byl 444 m. V adhezních úsecích byla povolena maximální rychlost 15 km/h a na ozubnici 10 km/h. Kolejiště nádraží normálního rozchodu na Štrbě bylo ve výšce 896 m.n.m. a nacházelo se na opačné straně než je dnešní. Úzkorozchodné nádraží bylo o 10 m výš a cestující přecházeli na nástupiště ozubnicové dráhy po dřevěné lávce nad kolejištěm KBD. Nádraží Štrbské Pleso bylo ve výšce 1350 m.n.m. vedle hotelů při břehu plesa. Nádraží tvořily dvě kusé koleje. Po celou dobu své existence vlastnila železnice dvě lokomotivy, čtyři osobní a dva nákladní vozy. Parní lokomotivy vyrobila lokomotivka ve Florisdorfu v roce 1896 pod výrobními čísly 1012 a 1013. Původní inventární čísla 1 a 2 byla po zařazení do provozu ČSD doplněna označením U 29.001 a U 29.002. Dnes jsou podobné lokomotivy k vidění na Achenseebahn v Rakousku. Dvojčité tendrové lokomotivy měly výkon 133 kW a služební hmotnost 18,3 t.
Novodobá historie zubačky se začala psát v roce 1968, kdy Ministerstvo dopravy schválilo rekonstrukci ozubnicové dráhy. Důvodem bylo pořádání mistrovství světa v klasickém lyžování na Štrbském Plese v roce 1970. Při rekonstrukci byly využity 2/3 staré trati, byl zachován i rozchod 1000 mm, ale Riggenbachova ozubnice byla nahrazena ozubnicí systému Von Roll (modifikovaná Abtova ozubnice). Stávající délka trati je 4,75 km a maximální stoupání je 150. V rámci rekonstrukce byly postaveny nové odbavovací haly na Štrbském Plese i ve Štrbě, kde nové nádraží slouží k odbavení cestujících zubačky i bývalé dráhy KBD. Další novinkou byla elektrifikace zubačky stejnosměrným systémem o napětí 1500 V, napájecí stanice byla vybudována ve Štrbě. Nová hnací vozidla, s elektrickou výzbrojí Brown-Boveri, vyrobila a dodala švýcarská lokomotivka SLM Winterthur. Na štrbské zubačce se tedy objevily tři dvoudílné jednotky složené z řídícího vozu R 29.0 (905.95) a motorového vozu EMU 29.0 (405.95). Opět byla zubačka uvedena do provozu 12. 2. 1970. A k vidění je dodnes po celý rok.
|
||||||||
Text Richard Lužný |
||||||||
|
||||||||