Frýdlant v Čechách - Heřmanice
Trať, nacházející se v severních Čechách u hranic s Polskem a Německem, byla postavena společností
Dráha dosáhla délky 10,781 km, vrcholový bod v km 5,23, maximální stoupání 35, minimální poloměr oblouku
50 m a maximální rychlost na trati byla 40 km/h. Dráha sestávala ze dvou úseků - první z Frýdlantu
v Čechách přes Frýdlant zastávku, Kunratice u Frýdlantu do Dětřichova, na který navazoval úvraťově druhý
úsek z Dětřichova do Heřmanic zastávky a Heřmanic. V roce 1924 se novým vlastníkem stávají ČSD.
Provoz (osobní i nákladní) zajišťovaly až do roku 1938 lokomotivy řady U 37.007-009 (Krauss a spol. Linz
4183-85/1899). Od roku 1927 se na trati začaly přepravovat i normálněrozchodné vozy na podvalnících. V období
druhé světové války zajížděly do Frýdlantu i německé pětispřežní lokomotivy řady 99.6-7 a občas i motorové vozy DRG
řady VT 137. Přesto v celé historii tratě nikdy nejezdily přímé vlaky Frýdlant - Žitava a v Heřmanicích
se přestupovalo. U 37.007 - 009 byly za války přeznačeny na 99.791 - 793.
Po skončení války zůstala U 37.007 (stala se v průběhu války při stagnaci dopravy přebytečnou a byla
Brzy po obnovení osobní dopravy končí éra parního provozu. Do Frýdlantu přichází v červnu 1958 motorové lokomotivy
T 47.007-010 a v šedesátých letech vozy Balm/u. T 47.009 odchází v září 1960 do
Jindřichova Hradce, U 58.001 do
Osoblahy a U 37.009 je ve Frýdlantu v roce 1963 zrušena. Roku 1963 odchází do Ružomberku také
T 47.007. Poslední parní lokomotiva U 37.008, která byla také zapůjčena od 1. 7. 1961 do prosince
1961 na KBK (návrat k ČSD v březnu 1962, poslední jízda 1964), byla zrušena v červenci 1966.
Získalo ji Vlastivědné muzeum v Nymburce, které ji umístilo před hlavním nádražím. Odtud se před několika lety
dostala do Jindřichova Hradce a v současné době se pracuje na jejím znovuzprovoznění. V Jindřichově Hradci je
také jako součást historické soupravy služební vůz D/ú 600, který patřil k původnímu vozovému parku
Po znatelném úbytku cestujících je trať v roce 1972 navržena na zrušení a 13. 1. 1976 je
z bezpečnostních důvodů zastaven provoz. Od zastavení provozu až do konce roku 1984 zajišťovala ČSAD náhradní
autobusovou dopravu na náklady ČSD, poté linka zcela přešla pod ČSAD.
Chátrající trať byla postupně rozkrádána, až na podzim 1996 rozhodla Správa dopravní cesty Liberec o jejím rozebrání
a odevzdání do šrotu. Likvidaci prováděly Sběrné suroviny Liberec. V současné době již fyzicky neexistuje svršek,
rozřezány byly některé mosty, skladiště v Dětřichově bylo zbouráno a staniční budova odprodána soukromému
vlastníkovi. Tím je zpečetěn osud další úzkorozchodky v Čechách ...
Ovšem naděje na znovuobnovení provozu alespoň na části trati stále trvají. Byl založen spolek FOD, který se postupně
pokouší o sehnání materiálu, převod pozemků pod tělesem trati apod., aby bylo možno provozovat železnici jako muzejní
a turistickou atrakci libereckého kraje.
|
||||||
|
||||||
|
||||||