JINDŘICHOHRADECKÉ ÚZKOROZCHODKY
Jak již název napovídá, úzkorozchodné dráhy se nachází v kraji rybníků, tedy v jižních Čechách v okolí
Vozový park obou tratí byl umístěn jednak v depu v Jindřichově Hradci a pobočných
remízách v Nové Bystřici, Obratani a Kamenici nad Lipou. V současné době zůstalo
depo pouze v Jindřichově Hradci a remíza v Kamenici. Původně zajišťovalo
provoz na obou ramenech šest lokomotivy řady U 37.0, které vyrobily lokomotivky Krauss
v Linci a První Českomoravská v Libni, vozy pocházely z Ringhofferovy vagonky na Smíchově a
vagonky Graz v Rakousku.
Během první světové války (v roce 1916) byly tři lokomotivy zabaveny C. k. rakouskou armádou.
Náhradou za tyto lokomotivy byly do Hradce po válce dodány čtyři srbské "malletky", které
zde jezdily až do ukončení parního provozu v roce 1965 pod označením U 47.0. Ve třicátých
letech se na hradeckých úzkokolejkách v rámci motorizace objevily motorové vozy řady M 11.0.
Protože se motorové vozy v provozu osvědčily, byly v letech 1940 - 48 dodány nové, řady
M 21.0. Oba dva typy dodala kopřivnická TATRA. Motorové vozy vydržely v provozu jen do
počátku 60. let, kdy byly vyřazeny z provozu. Důvodem byla unifikace parku hnacích vozidel.
V nákladní dopravě se motorová trakce prosadila po dodávce motorových lokomotiv řady
TU 47.0 (dnes 705.9). Lokomotivy vyrobila lokomotivka ČKD v letech 1954-1958. Celkem jich
bylo vyrobeno 21. Do zavedení lokomotiv řady TU 47.0 byly vozy a lokomotivy vybaveny sací
brzdou a s novými lokomotivami se přešlo na tlakovou brzdu. V současnosti je v depu
v Hradci jedenáct strojů řady TU 47.0, které zajišťují vozbu nákladních i osobních vlaků
na obou tratích. Vozový park tvořily až do roku 1966 původní dvou a jeden čtyřnápravový
osobní vůz. V tomto roce byly dodány nové vozy řady Balm/u, které jsou v provozu dodnes.
Nejnovějšími vozy jsou podvalníky z vagónky Poprad, které byly vyrobeny a dodány v letech
1987-1990.
V roce 1998 dochází ke zlomu v názoru českého státu na vstup soukromých provozovatelů železniční dopravy na koleje
Největším lákadlem jindřichohradeckých úzkorozchodek je ovšem znovu zprovozněná parní
lokomotiva U 47.001, kterou je zde možno spatřit v provozu.
Počátkem července 2002 byla nasazena do zkušebního provozu první rekonstruovaná lokomotiva řady 705.9, a to modrým
nátěrem opatřená 705.915. Lokomotiva, poškozená při čelním střetu s lokomotivou 705.918, byla odstavena a později
převezena spolu s 705.918 k opravě do ŽOS Česká Třebová, odkud se obě neopravené vrátily zpět do Jindřichova Hradce.
V dílnách JHMD v Kamenici nad Lipou byla na lokomotivě 705.915 postupně provedena oprava karosérie a rekonstrukce
lokomotivy spojená s remotorizací. Ze strojovny lokomotivy byly odstraněny všechny původní prvky výzbroje, do podlahy
byly dosazeny záchytné ekologické vany a balastování pro dosažení původní hmotnosti lokomotivy. Původní spalovací motor
nahradil nový - Liaz M 1.2 C 640 S o výkonu 242 kW, který je uložen na pomocném rámu společně s trakčním alternátorem
Siemens Drásov 1FC2 284-4. Na alternátoru je umístěn trakční polovodičový usměrňovač, ze kterého jsou napájeny čtyři
původní trakční DC motory. Obě stanoviště strojvedoucího byla opatřena novými řídícími pulty, pravé vstupní
dveře na stanoviště byly zaslepeny, byla zesílena a odizolována mezistěna mezi stanovištěm a strojovnou. Lokomotiva
je vybavena řídícím systém olomoucké firmy HS Trans, který v sobě sdružuje i funkci KBS a elektronického
rychloměru. Na stanovišti jsou nově uspořádané ovládací a signalizační prvky, ukazatel elektronického rychloměru
a pákové voliče výkonu (stupňové zadávání). Pro brzdění vlaku byla použita elektricky ovládaná brzda DAKO BSE
s ovladačem OBE 1, přímočinná vzduchová brzda s brzdičem BP zůstala původní. Ovládání ruční brzdy bylo přesunuto
ze zadní mezistěny pod řídící pult na stanovišti strojvedoucího. Pomocná elektrická síť lokomotivy byla změněna
ze 110 V DC na 24 V DC (snížení počtu akumulátorových baterií). Pro pomocný ohřev motoru a vytápění při zastaveném
spalovacím motoru byl na lokomotivu namontován teplovodní agregát Eberspächer.
Stejnou rekonstrukcí prošla v letech 2002 - 2003 i lokomotiva 705.918, která je opatřena původním červeným nátěrem.
V únoru 2004 lokomotivní park JHMD rozšířila původem polská lokomotiva Lxd 2-331 (typ L45H, Faur Bukurest 24010/1980),
dovozená z cukrovaru Tuczno (Fabryka Cukru Tuczno) ze zdejší zrušené úzkorozchodné dráhy. Do roku 1995 byla
majetkem PKP spolu se stroji Lxd 2-285 a 302, které zakoupila od stejného cukrovaru ČHŽ (Čiernohronská železnice).
Na koleje JHMD v Jindřichově Hradci byla složena 5. 2. 2004. Nový vlastník jí přidělil označení T 48.001, označení
drážního úřadu je 706.901.
Lokomotiva s hydrodynamickým přenosem výkonu a spalovacím motorem Meybach byla zakoupena jako provozuschopná, nikoliv
provozní, a jako první exemplář v České republice bez schválení typu nemohla být bez opravy a úprav ani na síti
JHMD provozována. Proto byla několik měsíců odstavena, až na podzim roku 2004 se začalo s prvními zprovozňovacími
pracemi, včetně úpravy rozchodu z 750 mm na 760 mm. Počátkem roku 2005 se lokomotiva podrobuje celkové generální
opravě, při které jsou na opravu motoru pozváni rumunští odborníci. Po opravě ukončené v dubnu 2005 je lokomotiva
příležitostně nasazována od května 2005 v rámci zkušebního provozu do nákladní dopravy (především obsluha vlečky
Jitka), 18. 7. 2005 byla poprvé nasazena i v osobní dopravě na zvláštní vlak z Jindřichova Hradce do Hůrek pro
Klub železničních cestovatelů. I když je lokomotiva určena především pro dopravu nákladních vlaků, je občas
nasazována i v osobní dopravě, především na posilové vlaky do Kamenice nad Lipou. Koncem léta 2005 by měla
přijít o svůj současný červený nátěr s úzkým žlutým pruhem kolem celé skříně a získat nový lak v modrokrémové
barevné kobinaci, napodobující nátěr lokomotiv T 435.0.
Současný provoz na síti JHMD je rozdělen zimním a letním jízdním řádem. V letním jízdním řádu je rozšířen počet
Pravidelná nákladní doprava na JHMD zavedena není, nákladní vlaky jezdí jen podle potřeby. Normálněrozchodné vozy
na podvalnících jsou dopravovány většinou v pravidelných osobních vlacích, jedoucích v tom případě jako smíšené.
Výjimkou je obsluha vlečky jindřichohradecké textilky Jitka, kam zajíždí samostatný vlečkový vlak. Kromě vozů do
textilky jsou převáženy vozy s obaly ze Střížovic, případně i dřevo z Nové Bystřice nebo některé ze stanic na
obrataňské větvi.
V blízké budoucnosti se předpokládá zprovoznění polských motorových vozů MBxd2, které by měly zajišťovat převážnou
část osobní dopravy na síti JHMD. Doplňovány budou rekonstruovanými a provozně levnějšími lokomotivami 705.9. Pro
nákladní dopravu bude primárně určena T 48.001. Ostatní lokomotivy řady 705.9 se stanou nadbytečnými a do provozu
budou zasahovat jen minimálně.
Text Daniel Brabenec a redakce | ||||||||
|
||||||||
|
||||||||
|
||||||||