Mladějovská průmyslová dráha (600 mm)
Mladějov, z něhož vychází průmyslová dráha, se nachází na českomoravském
pomezí, na trati Třebovice v Čechách - Chornice - Skalice nad Svitavou, asi 10 km jižně
od Lanškrouna. Důvodem vzniku průmyslové dráhy o rozchodu 600 mm byla,
bohatá naleziště lupku (sedimentační hornina vzniklá usazením vrstev jílovce),
což je základní surovina pro keramickou výrobu, v případě Mladějova se lupek
používal k výrobě šamotu.
Kromě lupku se zde už v minulém století dobývalo také uhlí. Kvalita
uhlí byla velmi nízká, proto postupně jeho těžba zanikla, naopak lupku stále rostla.
V roce 1898 se stal majitelem mladějovských
dolů G. Mauwe z Ratiboře, ten vybudoval v Mladějově do roku 1910 pět pecí
na výrobu šamotu. V roce 1913 se stala majitelem dolů a šamotky společnost
Fürst Liechtensteinische Kohlen - und Tonwerke G.m.b.H. in Blosdorf.
Ředitelem společnosti se stal syn bývalého majitele E. Mauwe.
Během 1. světové války byla zastavena těžba lupku v Mladějovském dole,
na ostatních dolech v Nové Vsi a Hřebči se těžilo dál. V roce 1945 byly
doly zestátněny, a dostaly název "Moravské závody kaolínové a hlinné" se
sídlem v Blansku, později byly přejmenovány na "Moravské šamotové a lupkové
závody" (MŠLZ). Mladějovský provoz a doly na Hřebči byly v rámci podniku
samostatným závodem. V důsledku odbytových problémů bylo dolování a pálení lupku v Mladějově
k 31. 12. 1991 ukončeno.
Uhlí a lupek se zpočátku dopravovaly do Mladějova povozy místních sedláků,
později dopravu převzala povoznická firma z Moravské Třebové. S rostoucí
těžbou lupku a vybudováním pecí se hledala možnost efektivnější dopravy.
Proto v letech 1901-02 postavila lipská firma Bleichert lanovku od štoly
ROCHUS k pecím v mladějovské šamotce. Lanovka fungovala do roku 1904 a po
několikeré změně trasy byla později zastavena. Během 1. světové války došlo
k obrovskému nárůstu objemu těženého lupku a to především v dolech na Hřebči.
Proto v roce 1917 vypracovala "Císařsko-královská vojenská stavební správa
lanových drah" projekt úzkorozchodné dráhy od dolu THEODOR na Hřebči kolem ústí
šachet JOSEF, BARBORA a HUGO KAREL k horní stanici lanovky.
Projekt byl schválen 2. 5. 1918. Téměř současně byl předložen další projekt na prodloužení
dráhy až k pecím v Mladějově, aby odpadlo překládání materiálu na lanovku. Trať k horní
stanici lanovky byla dostavěna v roce 1919, další část do šamotky byla dokončena a
uvedena do provozu v roce 1922. Kolaudace celé tratě proběhla až 24. 5. 1924.
Celá trať je dlouhá 10,98 km, nejmenší poloměr oblouku je 50 m, maximální
stoupání dosahuje hodnoty 30 a celkové převýšení činí 77,9 m. Na trati jsou dvě výhybny,
první se nachází v km 5,4 a druhá je u dolu JOSEF III v km 8,8. Na třetím kilometru
(asi km 2,9) se nalézá odbočka k bývalé horní stanici lanovky. V obou koncových stanicích
jsou, resp. byly remízy.
A nyní ta nejzajímavější část Mladějovské úzkorozchodky. Tou byly (a ještě jsou)
parní lokomotivy, které téměř 70 let brousily místní trať. Během této dlouhé doby se zde
vystřídalo 6 parních lokomotiv, které nesly označení čísly 1 až 5, přičemž číslo 4 nosily
dvě lokomotivy.
Nejstarší a nejslabší lokomotivou byl stroj číslo 4. V Mladějově se objevil jako první
přibližně na jaře 1918. Byla to klasická dvounápravová lokomotiva o výkonu 22 kW.
Lokomotivu v roce 1906 vyrobila lokomotivka ORENSTEIN & KOPPEL v Drewitz u Berlína.
Lokomotiva měla velmi malý výkon, proto zpočátku pomáhala při dostavbě dráhy a později
se používala pro posun v areálu šamotky nebo pro vozbu pracovních vlaků. V roce 1929
zakoupila firma novou lokomotivu č. 5 a čtyřka se stala zbytečnou, a proto byla v roce 1931
odprodána neznámé stavební firmě.
Další lokomotivou, která jezdila po úzkých kolejích v Mladějově, byla lokomotiva č. 2.
Tento stroj byl již třínápravový a konstrukčně patřil k řadě RIIIc. Lokomotivu č. 2 vyrobila
rakouskouherská firma KRAUSS & COMP. v Linci na jaře 1918 s výrobním číslem 7493. Od
13. 5. 1918 si tuto lokomotivu od rakouskouherského
ministerstva války pronajala Mladějovská šamotka. Po skončení války a vzniku Československa
se lokomotiva stala majetkem Ministerstva národní obrany, ale zůstala nadále v pronájmu
mladějovské šamotce. Až po pěti letech se stala majetkem šamotky. V provozu lokomotiva
prodělala pár změn, např. byla vybavena kompresorem a zařízením tlakovzdušné brzdy.
Sloužila až do roku 1971, kdy byla zrušena, ale zůstala v podniku, kde se stala zdrojem
náhradních dílů pro stroj č. 1. V roce 1987 si zbytky dvojky odvezli stavitelé vyhlídkové
železnice v areálu výstaviště Agrokomplex v Nitře. Po tříletém snažení se jim podařilo
spojením kotle z mladějovské "dvojky" a rámu maďarské lokomotivy řady 86 vytvořit novou
funkční lokomotivu řady U 35.901 pro rozchod 760 mm.
K typu RIIIc patřila i třetí mladějovská lokomotiva, označená číslem 3. Tuto lokomotivu
vyrobila naše lokomotivka Breitfeld & Daněk, konkrétně pobočný závod v Blansku.
V Mladějově se objevila v roce 1919 a v provozu vydržela bezmála 60. let. V roce 1986 se
stala majetkem Národního technického muzea v Praze a byla převezena do depozitáře v Čelákovicích.
První speciálně pro Mladějov postavenou lokomotivou byla "jednička". Objednaná
byla již v roce 1918, pro provoz na trati se stoupáním až 30 a oblouky o poloměru 50 m.
Výroby lokomotivy se ujala opět lokomotivka KRAUSS & COMP. v Linci. Z důvodu velkých
zásob lokomotiv typu RIIIc z válečné výroby sáhli konstruktéři k řešení, jehož podstatou
byl rekonstruovaný pojezd lokomotivy RIIIc.
Rekonstrukce spočívala v dosazení nápravy pod tendr lokomotivy. Nový stroj
byl vyroben a dodán v roce 1920 s výrobním číslem 7485. Nová lokomotiva byla okamžitě
nasazena do provozu, kde svými parametry a výkony zastínila všechny do té doby používané.
Tato lokomotiva se také dožila v provozuschopném stavu ukončení provozu v Mladějově.
Stoupající poptávka po šamotu v druhé polovině 20. let, vedla k soustavnému
zvyšování nároků na množství přepraveného lupku a tím k zvyšování požadavků
na dopravu. Stávající lokomotivní park se proto musel rozšířit o další
výkonnou lokomotivu. Objednávka na novou lokomotivu byla opět svěřena
lokomotivce v Linci 1. 6. 1929. Zakázka byla vybavena během tří měsíců. Byla
to zároveň jedna z posledních lokomotiv, kterou lokomotivka KRAUSS & COMP.
v Linci vyrobila, po několika měsících zde byla výroba lokomotiv v roce 1930
ukončena. Proti lokomotivě č. 1 měla lokomotiva č. 5 větší výkon. V provozu se
osvědčila a spolu se strojem č. 1 se dočkala ukončení provozu v roce 1991.
V pořadí šestou a poslední parní lokomotivou v Mladějově byl stroj řady BS 80
z ČKD v Praze. V Mladějově se objevil 20. 12. 1964 a obdržel pořadové číslo 4.
Poměrně těžká lokomotiva s dosti vysoko položeným těžištěm se pro mladějovskou
dráhu moc nehodila. Při jízdě se kolébala a svou hmotností působila nepříznivě
na svršek trati, proto většinu času strávila v depu a v roce 1987 byla spolu
se zbytky "dvojky" prodána do Nitry.
Kromě parních lokomotiv se na místní dráze objevily také motorové lokomotivy.
Motorové lokomotivy sloužily hlavně při posunu v šamotce nebo u dolů na Hřebči,
v traťové službě byly vidět jen sporadicky. První motorové lokomotivy označené
BNE 50, vyrobila a dodala firma STAVOSTROJ v Radotíně. Celkem bylo pro mladějovskou
dráhu vyrobeno šest těchto lokomotiv s elektrickým přenosem výkonu. Další
stroje, které zde byly k vidění, nesly označení BN 60H. Tyto lokomotivy pocházely
z TURČIANSKÝCH STROJÁRNÍ n. p. Martin, závod Hliník n. Hronom. V Mladějově
jezdily tři a od svých starších kolegyň se lišily hydraulickým přenosem výkonu.
Prvními a jak se ukázalo i posledními skutečně traťovými motorovými lokomotivami
byly dvě rumunské lokomotivy řady L18 H. Do Mladějova je v polovině 80. let dodala
lokomotivka ICSIT FAUR (č. 1 - 01/1984 a č. 2 - 12/1985). Jejich výkonové parametry byly výborné, ale jejich
hmotnost byla pro zdejší svršek neúnosná. Proto ještě koncem osmdesátých let
začala rekonstrukce svršku, která spočívala zejména v náhradě původních kolejnic 93/18, kolejnicemi o výšce 115 mm
a hmotnosti na metr 24 kg. Obnova trati však nebyla dokončen a zastavila se v létě roku 1991 v km 5,3 trati.
Od července byl provoz šamotky i dolů zastaven a dne 13. 9. 1991 vyjel z Hřebče poslední vlak s lupkem a k 31. 12. 1991 byl provoz celé dráhy Mladějov-Hřebeč ukončen.V 90. letech pak byla vlastní trať prohlášena za technickou památku,
což ji pravděpodobně zachránilo před fyzickou likvidací.
|
||||||||
| ||||||||
|
||||||||
Prameny
[2] http://www.mladejov.cz [3] časopis Železničář |
||||||||