Přehled provozovaných lokomotiv na "Drážce":
Parní lokomotivy VPD - rozchod 600 mm
Číslo |
Výrobce |
Rok |
Pojezd |
Č. kukHB |
Od 1932 |
Od 1938 |
Poznámky |
1 |
Krauss München |
1905 |
Bt |
R IIa 640 |
22.201 |
U 22.603 |
ex 113 |
2 |
Krauss München |
1888 |
Bt |
? |
|
|
ex 114 |
3 |
L. Zobel Bromberg |
1912 |
Bt |
R IIc 852 |
23.101 |
U 23.602 |
|
4 |
J. A. Maffei |
1913 |
Bt |
|
24.001 |
U 24.601 |
|
100 |
MÁV (Budapest) |
1917 |
Ct |
R IIIc 336 |
34.001 |
U 34.601 |
|
101 |
MÁV (Budapest) |
1918 |
Ct |
R IIIc 343 |
34.002 |
U 34.602 |
|
102 |
PČM Libeň |
1918 |
Ct |
R IIIc 283 |
34.101 |
U 34.603 |
|
103 |
? |
? |
Bt |
R IIa 658 |
|
|
"Vesuvio" |
104 |
O & K |
1913 |
Bt |
R IIa 663 |
23.001 |
U 23.601 |
|
105 |
PČM Libeň |
1918 |
Ct |
R IIIc 264 |
34.102 |
U 34.604 |
|
106 |
ČKD |
1923 |
Ct |
|
34.103 |
U 34.605 |
|
107 |
ČKD |
1923 |
Ct |
|
34.104 |
U 34.606 |
|
108 |
ČKD |
1923 |
Ct |
|
34.105 |
U 34.607 |
|
109 |
Krauss Linz |
1918 |
Ct |
R IIIc 121 |
33.001 |
U 33.601 |
|
110 |
Vídeňské Nové Město |
1918 |
Ct |
R IIIc 230 |
33.101 |
U 33.603 |
|
111 |
Vídeňské Nové Město |
1918 |
Ct |
R IIIc 229 |
33.102 |
U 33.604 |
|
112 |
Smoschewer Br. |
1918 |
Bt |
R IIb 826 |
23.201 |
U 22.604 |
|
113 |
PČM Libeň |
1918 |
Ct |
R IIIc 286 |
34.106 |
U 34.608 |
ex 1 |
114 |
Krauss Linz |
1918 |
Ct |
R IIIc 122 |
33.002 |
U 33.602 |
ex 2 |
115 |
Krauss Linz |
1907 |
Bt |
|
22.001 |
U 22.601 |
|
116 |
Jung |
1911 |
Bt |
R IIa 639 |
22.101 |
U 22.602 |
|
117 |
ČKD |
1928 |
Ct |
|
34.107 |
U 34.609 |
|
V majetku Správy vojenského železničního materiálu bylo dalších 7 strojů R IIIc a 4 stroje R IIa bez inventárních
čísel. Tyto lokomotivy se do Pardubic prakticky ani nepodívaly, neboť byly zapůjčovány, pronajímány na 5 let s právem
nabývacím a prodávány různým stavebním firmám, důlním společnostem apod.
Také lokomotivy evidenčních čísel 1 až 4 a 100 až 117 netrávily na VPD celý svůj poválečný život, neboť i ony byly
zasílány do oprav a zapůjčovány různým firmám na stavby, do dolů či do cukrovarů.
U italské reparační lokomotivy s názvem "Vesuvio" nebyly známy základní výrobní ani technické údaje, a proto i vojenští
kotelní komisaři měli problémy zajišťovat její způsobilost.
V roce 1928 byly dodány dvě drezíny typ 1916 od firmy Wohanka a spol. Příbram. V roce 1930 měly být od téže firmy
dodány ještě dvě drezíny LU - 80, ale tato skutečnost není ověřena.
Ve dvacátých letech byla lokomotivám kromě výrobních čísel (a jmen) přidělována ještě další čísla evidenční. Ta byla
ve formě velkých bílých číslic připevňována na jejich budky. Pro cvičné provozní lokomotivy 600 mm byla původně určena
řada od 1 do 4. Stroje ve skladu obdržely čísla od 100 výš. Lokomotivám 760 mm byla přidělena čísla 11 až 16.
Od roku 1932 se přešlo na označení podobné jako u ČSD, avšak bez písmene "U". Na některých lokomotivách však bílé
číslice zůstaly i nadále. V roce 1938 došlo k poslednímu přečíslování podle výnosu Ministerstva železnic pro
označování lokomotiv soukromých drah. Na tabulkách se proto před skupinou čísel objevilo velké "U" a na místě
konstrukční skupiny (první malá číslice) se vyznačil rozchod - pro lokomotivy 600 mm to byla šestka a pro 760 mm
devítka. Otázkou zůstává, zda se tyto nejnovější tabulky na všech lokomotivách vůbec objevily.
Parní lokomotivy VPD - rozchod 750/760 mm
Čís. |
Výrobce |
Rok |
Pojezd |
Č. kukHB |
Od 1932 |
Od 1938 |
Poznámky |
11 |
O & K |
1911 |
Bt |
|
25.001 |
U 25.902 |
|
12 |
O & K |
1913 |
Bt |
|
25.002 |
U 25.903 |
|
13 |
O & K |
1917 |
Ct |
IIIc 3704 |
33.001 |
U 33.902 |
|
14 |
O & K |
1917 |
Ct |
IIIc 3706 |
33.002 |
U 33.903 |
|
15 |
Henschel |
1907 |
B´Bt |
IVd 4201 |
|
|
u ČSD U 47.004 |
16 |
Winter. |
1911 |
Dt |
IVk 4451 |
|
|
u ČSD U 48.001 |
|
O & K |
1913 |
Ct |
|
33.003 |
U 33.904 |
|
|
Adamov |
1931 |
Dt |
|
44.001 |
U 44.903 |
|
V majetku Správy vojenského železničního materiálu bylo evidováno (avšak nepřítomno) dalších 14 strojů pro tento
rozchod:
- 8 ks s uspořádáním Bt (býv. řady IIa, IIb) - O & K (4), Kraus München (3), Borsig (1)
- jedna tříspřežka Ct (býv. řada IIIc) - O & K
- jedna maďarská "čtyřkolka" Dt (býv. řada IVa) - skončila u ČSD jako U 46.001 (resp. U 45.001)
- 3 německé "malletky" B´Bt - skončily u ČSD jako U 47.001-3
- jeden stroj Henschel s uspořádáním C´C + t - skončil v tehdejším SHS
Také provozní lokomotivy evidenčních čísel 11 až 16 se nejprve "toulaly" po nejrůznějších opravnách (např. Vrútky),
stavbách, dolech a cukrovarech, než nakonec dorazily do Pardubic.
Dvě velké lokomotivy čísel 15 a 16 byly v roce 1929 předány ČSD výměnou za dva normálněrozchodné stroje (s doplatkem).
Čtyřspřežku 44.001 dodala lokomotivka Novák a Jahn Adamov v roce 1932. Tato firma sice nevyráběla běžně pro úzký
rozchod, přesto však vzniklo pozoruhodné a oblíbené vozidlo.
Lokomotiva 33.003 byla v roce 1936 získána ze zrušené kalamitní lesní železnice na Žďársku. Spolu s ní přišla i
benzinová "Orenštajnka" Montania L 226.
Stroj 33.002 se v roce 1938 dostal na vojenskou lesní dráhu do Michalovců. Za ním tam pak byla převelena i malá
motocyklová drezína neznámého původu.
Tři naftové lokomotivy ze Škodových závodů (U 23.001-3) objednané v roce 1938 byly o rok později dodány už do rukou
Němců.
Pro rozchod 760 mm byla v roce 1931 od firma Wohanka a spol. zakoupena jedna drezína LU - 80. Při výkonu 13 koňských
sil mohla jezdit rychlostí až 75 km/h. Na přímých úsecích drážky do Polabin však dosahovala "jen" padesátky.
Parní lokomotivy VPD jiných rozchodů
Pomineme-li blízkost rozchodů 750 a 760 mm, je třeba se zmínit ještě o sedmistovkách. Vojenská správa dostala v roce
1919 také 4 lokomotivy pro rozchod 700 mm. Tentýž rozchod měla až do léta 1924 manipulační drážka mezi sklady v
Karanténě. Pro stavbu první cvičné tratě k Chrudimce byl nakonec zvolen rozchod 600 mm a stejně tak bylo potom
přestavěno i kolejiště v Karanténě. Lokomotivy pro 700 mm byly proto rozpůjčovány firmám nebo prodány Ministerstvu
zemědělství.
Osud lokomotiv po 2.světové válce
Co všechno na zbytcích VPD jezdilo po roce 1945 není přesně známo. Určitě tam byly dvě parní lokomotivy Henschel po
Němcích a snad i nějaké motorové drezíny. Po zrušení pardubických drážek byl zbytek vozového parku i kolejový materiál
předán na pošumavskou vojenskou lesní dráhu do Arnoštova.
Park vlečných vozů
Pardubický sklad oplýval dostatkem úzkorozchodných vozů získaných z Korneuburgu i ze skladu ve Vrútkách. Byly
evidovány stovky vozů rozchodu 500, 600, 700, 750 a 760 mm pro strojové i koňské polní dráhy. Jednalo se hlavně
o překlopné vozíky.
Méně již bylo plošinových dvojvozů, které byly vhodné pro různé nástavby. Proto byly nakupovány od různých výrobců
(např. Ferrovia Radotín, Fexim Nýřany, Neptun J. Jakoubek Komárov, Orenstein & Koppel Praha a později i F. J. Werner
Štěrboholy).
Mnoho vozů na rozchod 760 mm bylo získáno přestavbou původních sedmistovek. Do roku 1931 jich bylo upraveno 135.
|