Mapa Gryfické úzkorozchodné dráhy
PRŮVODCE GRYFICKOU DRÁHOU
|
Gryfice - komplex úzkorozchodné stanice (18. 7. 1995). |
- 0,0 km GRYFICE - komplex budov úzkorozchodné stanice. Nachází se hned vedle autobusového nádraží a tvoří ho
8 objektů: obytný dům a skladiště z pruské zdi z konce 19. století, nádražní budova a tři hospodářské
budovy z roku 1906, depo z roku 1912 a vozovna z roku 1930. První objekty se na gryfickém nádraží
objevily v roce 1898 a skládaly se z budov určených pro překládku zboží a přístřešku pro cestující. Tehdy
vznikl i obytný dům, existující dodnes. Zřejmě již od začátku v jeho přízemí existovala restaurace
s dřevěnou zasklenou verandou. V roce 1901 padlo rozhodnutí o zásadní přestavbě stanice (ve stejné
době, kdy bylo rozhodnuto o změně rozchodu na tratích). Projekt zpracovaný stavebním poradcem Wiegendem počítal
s náklady 125.000 marek. Z důvodu nedostatku peněz byly práce zahájeny až v roce 1906 (kdy probíhala
stavba tratě Dargosław - Trzebiatów). Podle archivních pramenů víme, že tehdy byla zmodernizována (postavena?) nejen
nádražní budova, ale i depo. Roku 1908 bylo instalováno elektrické osvětlení stanice a nádražní budovy a
v roce 1912 vzniklo nové depo se stáním pro 6 lokomotiv.
|
Gryfice - směrové tabule na nástupišti v Gryficích. Dnes už na trať do Loznicy bohužel
žádný vlak nevyjede (18. 7. 1995). |
- 0,2 km kolej vede kolem gryfického muzea.
- 0,4 km trať přechází pod viaduktem normálněrozchodné trati Goleniów - Kołobrzeg.
- 4,1 km úrovňová křižovatka se silnicí Gryfice - Kamień Pomorski.
- 4,2 km POPIELE - zastávka nacházející se v hlubokém lese. Tady začíná trať do Stepnicy,
dnes mimo provoz.
- 5,6 km křižovatka s místní silnicí do obce Rybokarty
- 8,9 km zastávka RYBOKARTY - v obci gotický kostel ze 14. století a zřícenina
pseudobarokního paláce advokáta Rochlinga z 19. století.
- 10,6 km ještě jedna křižovatka se silnicí Gryfice - Kamień Pomorski. Před 2. světovou válkou zde
úzkorozchodné vlaky zastavovaly na zástavce Völschenhagen.
- 12,7 km zastávka NIEDŹWIEDZISKA - U kolejí ošklivý tvárnicový přístřešek, typický pro
minulou socialistickou realitu.
- 15,4 km vedle kolejí malebný propust přes říčku Struchowska Struga.
- 16,8 km zastávka MODLIMOWO. Bohužel nic zajímavého.
- 18,9 km nádraží PAPROTNO
Zajímavě vypadající komplex staničních budov - dnes v trochu zchátralém stavu. Manipulační
kolej.
|
Trzesacz - Zřícenina středověkého kostela, postupně pohlcovaného mořem (15.8.1997). |
- 19,4 km křižovatka se silnicí Trzebiatów - Kamień Pomorski.
- 22,4 km obec KARNICE.
Zbytky viaduktu na zrušené normálněrozchodné trati Trzebiatów - Kamień Pomorski,
postavené pruským státem v roce 1906. Vlaky tudy jezdily do roku 1945, kdy byla trať
zlikvidována oddíly Rudé armády jako "válečná kořist". Hned vlevo od tělesa úzkorozchodky
jsou zbytky viaduktu nad lokální cestou z roku 1931, který byl zlikvidován v roce 1998. Dále
je v budově bývalého normálněrozchodného nádraží 50 let dopravní základna GS. Vpravo od
úzkorozchodné trati je most přes malou říčku.
- 22,5 km před zastávkou KARNICE WĄSKOTOROWE (tvárnicový přístřešek) křižovatka se zmíněnou
lokální cestou do obce (0,5 km). Na návsi gotický kostel z roku 1493 z bludných kamenů a
zvonice.
- 26,6 km zastávka DREŻEWO -
Několik metrů dále je malý můstek. V obci palác von Boninů z roku 1860 - dnes hotelové
středisko, jehož majitelka pořádá např. srazy starých automobilů.
- 29,4 km zastávka TRZĘSACZ -
přímořská obec, známá zříceninou středověkého kostela, postupně pohlcovaného mořem. Blízko
zástavky zřícenina ještě jednoho kostela, zničeného během 2. světové války. Tato svatyně
byla postavená koncem 19. století, po zavření přímořského kostela. Kolem pozůstatků této
novogotické budovy dnes existuje rekreační středisko (!!!). Na zástavce manipulační kolej.
- 30,0 km z okna vlaku je vidět Balt!!!
- 30,7 km REWAL. Rekreační obec na pobřeží Baltu. Zděná nádražní budova, typická pro tuto
trať; přestavěná v roce 1913. Manipulační kolej.
- 32,1 km v oblouku zastávka ŚLIWIN.
- 32,2 km křižovatka se silnicí Gryfice - Rewal.
- 34,0 km křižovatka se silnicí Trzebiatów - Dziwnów.
- 34,9 km na vysokém břehu moře u NIECHORZE maják z roku 1866, starší o 30 let než úzkorozchodka.
- 35,8 km křižovatka se silnicí Trzebiatów - Rewal.
|
Trzebiatów - bývalé nádraží TRZEBIATÓW MOKRE (12. 10. 1997). |
- 36,1 km NIECHORZE - tady před sto lety končila první trať. Typická nádražní budova z roku 1913.
Dvě manipulační koleje, jedna mimo provoz.
- 36,3 km kolej vede po břehu jezera Liwia Luza, přírodní rezervace, líhniště divokých labutí.
- 37,1 km Můstek přes Liwskie Ujscie - kanál spojující jezero Liwia Luza s Baltem. Před
2. světovou válkou někde tady fungovala zastávka Horst Liebelose.
- 39,2 km nádraží POGORZELICA GRYFICKA. Poslední přímořská obec na trati. Budova nádraží
v typickém tvaru je na okraji obce.
- 39,3 km kolej vede po břehu malebného jezera.
- 42,1 km zástavka ROGOZINA.
- 44,0 km zástavka SADLNO. Bývalá nádražní budova ve špatném stavu. Zřídka používaná manipulační kolej. V obci malebný kostel asi z 16. století
- 47,2 km zastávka WŁODARKA. Bývalá nádražní budova teď slouží jako obytný dům. Několik metrů
dále cihelna s vlastní úzkorozchodnou tratí.
|
Trzebiatów - podzim na úzkých kolejích (12. 10. 1997). |
- 47,8 km křižovatka se silnicí Trzebiatów - Rewal.
- 49,1 km malebný most na řece Rega (největší na trati).
- 49,3 km obec Nowielice, křižovatka se silnicí Trzebiatów - Mrzeżyno.
- 49,6 km hřebčinec v Nowielicích. Nádherný terén pro jezdectví; místo pořádání společných
akcí Pomořanského ředitelství PKP a hřebčince (bohužel jen při zvláštních vlacích) např.
akce z Divokého západu - přepadení vlaku kovboji.
- 49,8 km vlevo násep bývalé odbočky do Mrzeżyna, zrušené v roce 1966 (mimo provoz od r. 1952).
- 50,1 km typická budova bývalého nádraží TRZEBIATÓW MOKRE, které sloužilo cestujícím ještě
v roce 1959. Dnes obytný dům.
- od 51,3 km trať vede hlubokým zářezem, pod několika viadukty mj. pro normálněrozchodnou
trať Goleniów - Kołobrzeg a silnice Płoty - Kołobrzeg
- 52,3 km úzkorozchodná stanice TRZEBIATÓW WĄSKOTOROWY, skládající se ze čtyř budov, postavených kolem
roku 1912: nádražní budova, skladiště, obytný dům a hospodářská budova.
První nádražní budova vznikla asi v roce 1906, když do Trzebiatówa poprvé přijel úzkorozchodný
vlak (po trati z Dargosławi). V roce 1912, když se Trzebiatów stal úzkorozchodným uzlem
(tratě do Mrzeżyna a Niechorze), vznikl celý komplex nových budov na tomto úzkorozchodném nádražíčku.
Tehdy správa gryfické úzké drahy rozhodla také o stavbě depa se stáním pro 6 parních
lokomotiv - tato budova se bohužel nezachovala, byla zbořena hned po 2. světové válce.
|