GRYFICKÁ MÍSTNÍ DRÁHA
První vlak na území dnešních západních Pomořan vyjel po Berlínsko-štětínské dráze (Berliner-Stettiner Eisenbahn)
Už dva dny po vydání tohoto zákona založil Friedrich Lenz, mající dlouholeté zkušenosti s výstavbou železnic,
ve Štětíně stavební společnost "Eisenbahnbau- und Betriebsgesellschaft Lenz & Co. GmbH". Tato společnost se zabývala
nejen stavbou tratí, ale i jejich provozováním. Její základní kapitál činil 4 miliony marek a hlavním podílníkem byla
Berlínská obchodní společnost. K založení společnosti "Lenz & Co. GmbH" přispěl i podnik Friedricha Kruppa
z Essenu, který počítal s objednávkou kolejnic. Osoba Friedricha Lenze se stala v Pomořanech všeobecně
známou a symbolizovala rozvoj této pruské provincie v souvislosti s výstavbou nových tratí. V té době
na území pruské provincie Pommern Friedrich Lenz navrhl mj. šest samostatných místních drah o různých rozchodech
kolejí:
Počátkem posledně jmenované úzkorozchodky bylo město Gryfice (tehdy Greifenberg), ležící na 80. km
V červenci r. 1893 vznikla společnost pro stavbu úzkorozchodné dráhy Greifenberg - Horst (Genossenschaft
zum Bau einer Kleinbahne von Greifenberg bis Horst), která plánovala stavební výdaje ve výši 750 tisíc marek.
O dva roky později, 22. července 1895, byla firmě "Lenz & Co. GmbH" udělena koncese na stavbu a provoz
nové úzkorozchodky. Majitelem "Greifenberger Kleinbahn AG", čili "Gryfické místní dráhy a.s." se stala také pruská
vláda (29% akcií), provincie Pomořany (29%), okres Greifenberg (25%), lesní úřad (3%) a okres Cammin in Pommern (2%).
Práce na prvním úseku úzkorozchodky skončily již na podzim téhož roku. Pravidelný provoz na 36 km dlouhém úseku
trati směrem k pobřeží Baltu byl zahájen teprve 1. července 1896. Od počátku majitelé dráhy počítali
s přepravou zemědělských plodin, ale zároveň nezapomněli ani na cestující, hlavně pak na letní hosty, toužící
po koupání v moři. Proto konečnou stanici umístili několik stovek metrů od pláže, v rybářské obci Horst
(dnes Niechorze). Sám název této stanice - Horst Seebad (nynější překlad by zněl Niechorze - Mořské lázně) - uvedený
do jízdního řádu se stal ideální reklamou úzké dráhy. Vozový park úzkokolejky v té době tvořily 3 parní
lokomotivy, 4 osobní a 16 nákladních vozů. Pohodlnou jízdu cestujícím zajišťovaly dvounápravové vozy s dvěma
plošinami a moderní Heberleinovou brzdou. Výrobce vozů (Vagónka v Görlitz) garantoval jejich výborné fungování
dokonce i v zimním období, protože každý vůz byl vybaven i parním topením.
Neustále se zvyšující požadavky na přepravu cukrové řepy vedly k otevření tratě Gryfice - Dargosław (Dargislaff)
V letech 1905 až 1913 se síť pomořanských úzkorozchodek intenzivně rozrůstala. Do provozu bylo uvedeno několik
nových odboček: do Śniatowa (Schnatow), Mrzeżyna (Deep) a Trzygłówa (Trieglaff). Dvě největší města této oblasti
- Gryfice a Trzebiatów (Treptow) - spojily dvě úzkorozchodné tratě (přes Niechorze a Dargosław). V tomto období
vzrostl počet osobních vozů na 34, a nákladních až na 323. Dráha také vlastnila čtyřnápravový salónní vůz, postavený
vagónkou "Wismar" v r. 1911. Berlínská lokomotivka "Orenstein & Koppel" doplnila vozový park úzkokolejky
o 7 parních čtyřnápravových lokomotiv. Do roku 1914 se obrat dráhy zvětšil sedminásobně ve srovnání s koncem
19. století.
Mezitím v roce 1910 přešla správa úzkokolejky ze společnosti "Lenz & Co. GmbH" na Provincionální svaz, což byl
začátek potíží s přepravou vápence z kamenolomu v Czarnogłowech do normálněrozchodných stanic státních
drah. Tehdy se Friedrich Lenz rozhodl postavit vlastní normálněrozchodnou odbočku (7 km dlouhou) do stanice Rokita
(Rackitt). Toto spojení bylo uvedeno do provozu už 16. září 1911 a jeho majitel umožnil pomocí třetí kolejnice
jízdu i vlakům gryfické úzkorozchodky.
Během 1. světové války došlo ke snížení počtu přepravených osob i zboží a dráha přišla o 8 parních Malletek,
Během velké hospodářské krize došlo¨na počátku 30. let k poklesu obratu. V roce 1937 gryfickou dráhu
převzalo Pomořanské ředitelství státních drah (Die Landesbahndirektion Pommern) se sídlem ve Štětíně. Během celé
stoleté historie dráhy se rok 1938 stal rekordním - tehdy úzkorozchodné vlaky přepravily více než 400 tisíc
cestujících a bezmála 260 tisíc tun zboží.
Po osvobození Rudou armádou získal německý Greifenberg prozatímní název Zagórze. Do července roku 1945 na území
Po převzetí pomořanských úzkorozchodných tratí pod správu státní železnice PKP (Polskie Koleje Państwowe) v roce
1949, byla gryfická místní dráha přidělena Oblastnímu ředitelství PKP ve Štětíně. Pro jednotné řízení všech
úzkorozchodných tratí v tomto obvodě, spojily PKP tyto dráhy (před válkou samostatné) v jeden umělý
organismus - "Pomořanské místní dráhy". Bohužel několik předválečných spojení (mj. do Trzygłówa a Rokity) nebylo opět
uvedeno do provozu, a jiné (např. Trzebiatów Mokre - Mrzeżyno) PKP zlikvidovaly po krátké době provozu.
Také ne všechny stanice a zástavky z předválečného období byly opět otevřeny. Po válce z mapy gryfické
úzkorozchodky zmizela např. německá zástavka Horst Liebelose, nacházející se v Niechorzi u jezera Liwia
Luza. Stejný osud potkal i uzel v Czarnogłowach.
V té době vznikly také i nové zástavky (např. Golczewo Gaj). Kvůli zničení mostu přes řeku Rega v Gryficích,
Rozvoj automobilové dopravy v 60. letech zahájil snižování požadavků na přepravní výkony úzkorozchodné
dráhy. Tehdy bylo zrušeno několik dalších úseků trati (např. v roce 1966 skončil provoz osobních vlaků na tratí
Tąpadły - Skrzydłowo).
V poválečném Polsku prakticky neexistovala výroba vozidel pro rozchod 1000 mm. Pomořanské místní dráhy používaly
staré vozy, často pamatující začátek 20. století. Tyto nedostatky se řešily na tratích bývalé gryfické místní dráhy
dovozem vozů z jiných úzkorozchodek např. z Piaseczna (u Warszawy) a z okolí Poznaně: środské a
śmigielské dráhy (rozchod 750 mm). Značný stupeň opotřebování parních lokomotiv donutil Generální ředitelství
PKP k rozhodnutí o přestavbě 17 strojů řady Px 48 z rozchodu 750 na 1000 mm; v roce 1975
byla tato vozidla nasazena do služby v Gryficích. Tehdy byla také zahájena výroba podvalníků (řada Tw6a/100),
díky nimž byla ukončena obtížná překládka. "Moderní technika" se dostala na pomořanské tratě až v roce 1978, kdy
dorazila z Rumunska první dodávka motorových lokomotiv řady Lxd2. Později byly dodány i osobní vozy řady Bxhpi
a motorové vozy řady MBxd2 - také pocházející od rumunského výrobce (závod "23. August"). Celý zmíněný rumunský vozový
park jezdí v Gryficích dodnes.
Dodávka nového moderního vozového parku před 20 lety umožnila zachránit zbytky dosud fungujících strojů pro příští
Dvě poslední provozní parní lokomotivy řády Px 48 (č. 3901 a 3912) jezdily do roku 1986. Po generální opravě
se vrátily zpět do Gryfic a teď slouží při jízdách zvláštních vlaků. Od roku 1991 se těší obrovskému zájmu cestujících
"Ciuchcia-Retro-Express", turistický vlak Pomořanského oblastního ředitelství PKP, tažený parními lokomotivami. Během
letních víkendů dvakrát denně projíždí malebnou trať Gryfice - Trzebiatów přes Rewal a Niechorze. Na jaře roku 1995
byla celá síť dráhy spolu s dosud existující infrastrukturou zapsána do seznamu památek (bývalého) Štětínského
vojvodství.
Text a foto Filip Karoński
|
|||||||||||||||