Park vozidel Kysucko-oravské železnice

První lokomotivou na kysucké železnici byla roku 1917 lokomotiva Krauss Mnichov 7179/1916 (označení 6), na oravské se
U34.911 (22. 5. 1999).
jako první ukázaly roku 1916 lokomotivy MÁV Budapest 4281+4282/1916 (označené 1 a 2). V roce 1926 přišla na oravskou železnici lokomotiva " Horno II" Orenstein und Koppel Drewitz 11042/1925 a lokomotiva Henschel und Sohn Kassel 20615/1926, označená "Horno I ". V majetku Kysucké lesní železnice byly ještě lokomotivy Krauss & co Mnichov 8070/1916, označená 7 a 4718/1907 (Siegel Vídeňské Nové Město).
V roce 1939 přichází na Oravskou železnici z lesní železnice Podbiel - Habovka lokomotiva ČKD Praha 1543/1930. Zvýšením objemu přepravy dřeva v padesátých letech stoupl i počet lokomotiv. K původním přibyly 11708/1912 (Henschel Cassel), ČKD Praha 2135/1946 a ČKD Praha 1441/1928 (stav k 31. 12. 1953). Polovina lokomotiv byla nasazena ve vozbě, druhá polovina tvořila zálohu. Posun zajišťovaly motorové lokomotivy Deutz 4260/1939 a Stavostroj Praha 12484/1951.
V roce 1956 nahrazuje lokomotivu Siegel 4718/1907 lokomotiva 9423/1920 (Orenstein und Koppel). K 1. 8. 1965 zmizely z inventáře i lokomotivy Henschel 11708/1912 (určena na náhradní díly) a ČKD 2135/1946, které nahradily Krauss Maffei 15791/1940 a MÁV 2211/1908. K dieselovým přibyly dvě lokomotivy RÁBA M042 (GYÖR 1961) výrobních čísel 029 a 030, které doplnila v roce 1968 i RÁBA M042.031/1961.
V letech 1931-47 je v inventáři kysucké části lesní železnice uváděna i normálněrozchodná lokomotiva Krauss Linz 2382/1891, pracující na vlečce v Oščadnici. V roce 1931 byly v majetku Kysucké lesní železnice také dvě motorové drezíny "Orion" (Vilém Michl Slané 914) a 70D č. 453 pro pět osob. Dále k nim patřily i dvě šlapací drezíny a tři traťové vozíky. Oravská lesní železnice uvádí jednu motorovou a jednu osobní drezínu. Vozový park byl tvořen mnoha typy vozů, mezi nimiž převládaly oplenové vozy na přepravu dlouhých kmenů.



© SPŽ